lördag 8 september 2012

NOTAM till Nyår?

Jag är en av de som lever efter Svante Grundbergs filosofi. Nyår är till för nybörjarfestarna. Vem som helst kan festa på nyår, men det krävs ett proffs för att göra det en tisdag i mars.

Till följd av detta så satt jag hemma och tog det lugnt i min lägenhet det senaste nyåret. När jag tittade ut från balkongen runt 12-slaget så såg jag till min förvåning en massa svävande ljusbollar på himlen. Först så tänkte jag att det var några lustigkurrar som skickat upp nödraketer. Men efter en stund så insåg jag att det var ballonger med ljus. När de skickas upp så räcker värmen till för att få upp dem till en viss höjd där de fastnar och svävar vidare med vinden. I detta fall låg de på ca 500 meters höjd och drev sakta in mot Saab:s flygfält.

Nu är det i och för sig inte någon större fara eftersom Saab-fältet för det mesta stänger för landning ca 22.00.

Det jag började fundera på är hur man går ut med varningar för liknande aktiviteter. I normala fall varnas flygtrafiken med s.k. NOTAM - Notices to Airmen. Nyårsfton runt 12-slaget är kanske inte särskilt svårt att gissa att man bör undvika att flyga över tätorter på låg höjd. Men idag så används fyrverkerier, lasershower m.m. på många olika typer av tillställningar.

När Stefan Liv igår skulle hyllas med ljuslyktor så valde Jönköpings flygplats att stänga. Denna information gick man ut med i en NOTAM, "IN MEMORY OF ICE HOCKEY PLAYER STEFAN LIV". Kanske vi får se mer av denna typ av restriktioner i flygtrafiken?





HD, Exp, AB, DN, SvD

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar