fredag 17 februari 2012

SUL projekt, del 3

Diverse strul med hårdvara och en envis förkylning har fördröjt mitt simulatorbygge, men nu börjar det äntligen att rulla på igen.

Först så prövade jag med att skicka in en beställning till Webhallen. Men efter att ha väntat i en vecka utan att få besked när de kunde leverera de pekskärmar som jag var ute efter så valde jag att avbeställa rubbet. I stället så blev det återigen Dustin som fick äran att bli hovleverantör.

Först så kom valet av låda. Fractal Design gör utmärkta lådor med gott om utrymme och bra design. Jag valde en Miditower Define R3 USB3. Storleken är lagom för att sedan montera in den i simulatorn. Lådan har dessutom mycket bra möjligheter med kylning. Nätdelen valde jag också från Fractal Design. En Newton R2 650 W. Det skulle räcka (trodde jag). Fördelen är att den är modulärt uppbyggd, d.v.s. du väljer enbart de kablar du behöver.

Sedan kom valet av moderkort, processor och minne. Jag fastnade för ASUS P8Z68-V PRO/GEN3. Mest för att den fått bra betyg i tester. Men det visade sig senare i bygget att den hade en intressant design kallad LucidLogix Virtu.

With Virtu software, next-generation PCs with 2nd Generation Intel® Core™ processor platforms will dynamically balance the advanced power-efficient, built-in media features of Intel Core processor graphics with the high-end, DirectX 11 3D, anti-aliasing and performance features of discrete GPUs, while significantly reducing the power drain of traditional entertainment desktops. Ultimately, the consumer is assured optimal simultaneous performance in 3D gaming and video functions like transcoding and HD playback without the need to swap video cable connections between GPUs.

Processor blev Intel Core I5 2500K 3.3 GHz. Kanske inte den snabbaste processorn på marknaden, men den ska tåla massor av överklockning, vilket jag tänker testa senare. Till detta så blev det 16 Gb minne i form av 4x4Gb Kingston DDR3 HyperX 1600MHz. Minnet kommer inledningsvis dock bara att köra i 1333 MHz då detta är vad moderkortet är specificerat för.

Simulatorer kräver mycket lagringsutrymme för terrängdatabaser. Oftast får man kompromissa mellan snabbhet och säkerhet. Jag valde att satsa på bägge alternativen. Som bootdisk så installerade jag en Intel 2.5" 320 Series 120 Gb SSD. Den monterade jag på 6 Gbit SATA buss. Sedan installerade jag två stycken Seagate Barracuda Green 2TB SATA hårddiskar i RAID 1 koppling. Därmed så får jag dels en snabb uppstart från SSD disken och dels backup på mina installerade data via de RAID-kopplade hårddiskarna.

För att simulera kabinen med instrumentbräda så valde jag två stycken 17" TFT pekskärmar.

Kronan på allt blev ett ASUS Radeon HD6950 2Gb DCII grafikkort. Inte det allra senaste grafikkortet, men inte heller det sämsta. Det har fått bra recensioner och är bra lämpat för överklockning. Det jag föll för var 6 stycken grafikkanaler ut. Skulle jag vilja expandera bilden framför simulatorn så finns det därmed en hel del möjligheter att bygga ut systemet.


Julafton för en ingenjör!

Givetvis så hade jag missat att skaffa en del småprylar så det blev till att besöka Kjell och Company där jag bl.a. skaffade en DVD-brännare, lite kablar och viktigast av allt en Noctua NH-U9B SE2 processorkylare. Ska man överklocka så gäller det att ha bra kylning. Jag tänker dock inte gå så långt till att installera vattenkylning. Det är för omständigt.

Så var det dags för att börja sätta ihop delarna. Lådan och nätdelen var inga problem. Allt passade bra ihop. Sedan så monterade jag in moderkortet, processor och minne. Inga problem det heller. SSD-disken, DVD-brännaren och hårddiskarna kom också in utan större problem. Som vanligt så är kablarna till strömmatningen inte vridna på ett optimalt sätt vilket gör att kablaget fick dras längre väg än nödvändigt.

Så till det stora ögonblicket. På med strömmen!

Under av alla under. Allt fungerade så här pass långt. Jag studerade manualen till moderkortet och insåg att det var bäst att börja med att uppgradera BIOS. Givetvis så är det inte senaste versionen som finns installerad eller ens medskickad på DVD. ASUS har dock en bra hemsida med de senaste versionerna av sina drivrutiner.

Jag installerade Windows 7 och skapade en RAIM 1 partition på mina hårddiskar. Så långt allt väl. Nu började problemen.

Jag installerade mitt HD6950 grafikkort och inget hände. När jag prövade att starta upp datorn så blev allt svart. Jag kopplade tillbaka TV:n till det inbyggda grafikkortet på moderkortet och fick bild igen. Det var alltså inte datorn som var död, utan grafikkortet. Manualen till grafikkortet var dock under all kritik. Den visade hur man skulle koppla in ett grafikkort, men det var en generisk instruktion på två sidor som inte ens visade rätt grafikkort! Den elektroniska manualen som följde med på skivan med drivrutiner var snäppet bättre, men inte mycket.


Grafikkort installerat

Jag misstänkte att grafikkortet inte fick tillräckligt med ström. Därför så kopplade jag två kablar direkt från grafikkortet till nätaggregatet. Det hjälpte. Äntligen så fick jag bild från HD6950 kortet.

Min plan nu var att koppla in de bägge pekskärmarna till DVI-utgångarna på HD6950 kortet (det krävdes dock en DVI-VGA adapter) samt 42" TV:n till en av de fyra DP - Display Port utgångarna (krävdes en DP - HDMI adapter). Inget fungerade! Nu fick jag problem igen. Vad berodde felet på? Jag gick in på Sweclockers forum och frågade om någon hade erfarenhet av HD6950 kortet. Svaret blev att jag hade "snålat på nätaggregatet".

Jag upptäckte dessutom att HD6950 kortet bara hade en VGA kompatibel DVI-utgång. Jämmer och elände. Hur skulle detta lösas? Jag knatade ner till Webhallen och köpte en ny nätdel. Denna gång tog jag i en smula mer med en Corsair Gold AX 750 W. Jag köpte också ett ASUS Geforce G210 grafikkort för att kunna koppla till pekskärmarna.

Åter hem och experimentera. Nu uppstod ett intressant fenomen. Jag kunde installera det nya grafikkortet, men jag kunde inte få bild på alla tre skärmarna samtidigt utan att strula en del. Startade jag upp datorn med alla sladdar ikopplade så startade bara G210 kortet. Startade jag upp med endast kablar till HD6950 kortet och sedan flyttade om kablarna så såg allt bra ut, men så fort jag startade om datorn så blev det svart på två skärmar igen. Suck. Återigen så fick jag gå in på Sweclockers forum. Tipset blev att AMD Radeon och Nvidia Geforce drivrutiner inte gillar varandra. Bolagen konkurrerar med varandra och ibland så är det rent av medvetna fel som gör att det strular.

Vad göra?

Jag kom då att tänka på det inbyggda grafikkortet på moderkortet. Jag läste i manualen att det kunde användas samtidigt med ett annat grafikkort och att den s.k. LucidLogix Virtu mjukvaran kunde medföra att grafikprocessorn i HD6950 kortet och den i moderkortet kunde vid behov stötta varandra. Så ett par inställningar i BIOS och kablaget omkopplat så att en VGA-kabel gick från moderkortet till en 17" skärm, en VGA-kabel vida DVI adapter från HD6950 kortet till den andra 17" skärmen och en DP - HDMI kabel till 42" TV:n. Allt fungerade!

Nu blev det dags att ställa in skärmarna. Jag installerade drivrutiner för pekskärmarna och konfigurerade upp Windows skrivbord så att de tre skärmarna fungerade som en enda stor. Där är tanken att jag sedan ska kunna lägga ut olika skärmar från de flygsimulatorprogram som jag ska installera senare. Pekfunktionen fungerade bra. Skärmarna är kanske en smula okänsliga, men jag räknar med att kunna optimera dem senare.

Nu börjar det att likna en simulator!


Systemet uppstartat med en SR-71 kabin som bakgrundsbild

OBS: Jag är på inget sätt sponsrad av någon av dessa leverantörer. Det är bara en recension av det bemötande jag fått under vägen. Samtliga butiker accepterade att jag skickade tillbaka de delar som jag inte lyckats få att fungera i mitt system. D.v.s. nätdelen till Dustin, G210 grafikkortet till Webhallen och en kabel till Kjell och Company.

Se tidigare del 1 och del 2 om projektet. Nästa inlägg kommer att handla om konstruktionen av en instrumentbräda.

Bra sidor med tips om lämplig hårdvara finns på Sweclockers och Tom´s Hardware Guide.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar