lördag 21 januari 2012

SUL-projekt, del 2

Jag hade tänkt mig att del två av mitt simulatorprojekt skulle handla om hårdvaran. Men då de pekskärmar jag beställt behagar att dröja ett par dagar till så börjar jag med mjukvaran i stället.

Första valet var operativsystem. Jag satt och funderade ett tag på Linux, men fick helt enkelt acceptera att det är till Windows de flesta program finns att få tag på. Windows 7 funkar faktiskt rätt så bra på min bärbara dator och utnyttjar hyffsat möjligheten att köra flera program samtidigt i en Intel Core processor.

Genom valet av Windows 7 så har jag tyvärr släppt möjligheten att köra en del av mina äldre simulatorer som jag hade liggande i bokhyllan. Flight Simulator 2000 Professional, Combat Flight Simulator 1-3 och Falcon 3 Gold är bara att glömma.

Däremot så hoppas jag att de andra programmen ska gå att köra:

Flight Simulator X och Flight Simulator 2004. Att Flight Simulator 2004 är "still going strong" beror på att många satsat stora pengar på att köpa terrängdatabaser och flygmodeller och därför inte vill byta upp sig till FSX. Dessutom krävde FSX när den kom mycket av hårdvaran i datorerna så många ansåg att de helt enkelt inte hade råd att byta. Numera så finns det bra grafikkort, processorer och minne och hårddiskar är billigt. Så för min del är valet enkelt mellan FSX och FS 2004. Dessutom har den hårdvara jag köpt endast drivrutiner för FSX. Dock så har jag "Just Flights" C-130 Herculesmodell som jag nog ska ladda in och testa med FS 2004. Men, eftersom det är en ny Microsoftprodukt på gång så får vi se hur långlivad FSX blir, se nedan.

Il-2 Sturmovik. En gammal goding som i sina senaste utgåvor ska fungera på Windows 7. Att deltaga i Slaget om England med upp till 128 andra flygplan ska bli skoj. Jag kommer nog att välja den onda sidan, "Achtung Spitfeuer!".

Falcon 4. Den senaste versionen "Allied Force" tillsammans med Benchmark Sims Freeware ser lovande ut. Falcon 4 var när den kom ett mästerverk och hade framför allt mycket realistisk flygmodell och taktiska modeller. I gamla goda Falcon 3 Gold fick man dessutom med videoinstruktionen "Art of the Kill" med F-16 piloten Pete Bonanni, se nedan.

A-10C Warthog. Denna simulator har jag aldrig prövat tidigare, men den har fått mycket bra recensioner. Enligt bolaget så är det en avhemligad version av den A-10 bordssimulator som används av US Air National Guards! Vi får se vad den går för.


Hittat i hyllorna.

Jag är dessutom, under tiden jag väntar på de nya programmen nedan, lite sugen på senaste utgåvan av "Rise of Flight" som släpptes förra året.

Det som ska bli intressant är att se hur de olika simulatorerna stödjer körning på flera skärmar. Jag planerar att ha två pekskärmar som kabin och en HDTV som omvärld. Windows 7 stödjer detta mycket bra, men det är inte helt säkert att simulatorerna klarar av att utnyttja flera grafikkanaler.

2012 är ett intressant år för oss simulatornördar. Två mycket intressanta produkter kommer att tävla om förstaplatsen. Bägge var utlovade under 2011, men har av olika skäl blivit försenade.

X-Plane 10
X-Plane har alltid haft bättre simuleringsmodeller än MS Flight Simulator. Dock så har omvärldsmodellen varit en smula tristare. En lösning har varit att flyga omkring med en X-Plane-modell och låta FSX enbart styra omvärlden. Men nu med släppet av utgåva 10 så ser det mycket lovande ut. Grafiken har snäppt upp sig flera klasser och om flygmodellerna fortfarande är lika bra så kommer X-Plane att bli ett allvarligt hot mot Microsoft.


SR-71 i X-Plane 10

Det finns också möjligheten att uppgradera till Professional-utgåvan. Den ger följande möjligheter:

- It takes the simulator out of demo mode, allowing for unlimited flight, - It certifies the simulator for commercial use, - It provides hardware and frame-rate checks required for FAA certification of the simulator, and - It unlocks features of the simulator not available in X-Plane 10 Global. These include the ability to run EFIS App on your computer, the ability to use cylindrical and spherical projection (as found in large simulators), and the ability to drive real Garmin 1000, Garmin 430, Garmin 430 WAAS, Garmin 530, and Garmin 530 WAAS units.

JA 37 Viggen finns redan med som modell i X-Plane (byggd av min "kollega" Erik). Givetvis så kommer jag att ladda ner hans JAS 39 modell och pröva flygegenskaperna. Andra intressanta modeller som följer med i grundpaketet är X-15, SR-71 och V-22 Osprey. Tröttnar man på dessa finns ca 1.400 modeller att ladda ner från nätet.

X-Plane 10 finns att köpa från tillverkarens hemsida. Det är dock än så länge bara en demoversion, men i köpet ingår fria uppdateringar när den riktiga versionen släpps. Jag återkommer med en recension. Under tiden finns en hel del att läsa på X-plane 10 blogg.

MS Flight
Riktigt vad Microsoft är ute efter att göra med MS Flight är oklart. Ska det bli en ersättare till FSX eller ett komplement? 2009 sade Microsoft upp sitt team som arbetade med Flight Simulator, men det verkar som det bara var en rökridå för att utveckla MS Flight i smyg. Det jag har sett av grafik ser mycket lovande ut. Kan den dessutom utnyttja modern hårdvara på ett bättre sätt än FSX så är det ytterligare ett plus. Men kommer gamla modeller och databaser vara kompatibla med MS Flight? Misstaget man gjorde med FSX var att inte fullt stödja äldre versioner och då ansåg en hel del användare att det inte var värt att uppgradera då de förlorade modeller m.m. som de investerat en hel del i.


Boeing Stearman i MS Flight

MSF kommer att släppas någon gång under våren 2012. Det går att ladda ner en betautgåva på Microsofts hemsida.

Jag kunde inte låta bli och lägga ut "Art of the Kill". Titta på eleverna i bakgrunden. "The best of the best of the best". Gräddan av Top Gun aspiranter!











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar