måndag 9 januari 2012

SUL-projekt, del 1

Mörka vinterkvällar innebär gott om tid över för det mesta. Eftersom jag aldrig tittar på TV så får jag hitta på något annat. Idrotta, blogga och pwna mina gamla kollegor i BF3 är i och för sig trevligt. Men jag behöver ett rejält projekt att bita i.

Eftersom jag håller på att ta civilt flygcertifikat och planerar att ta instrumentbevis så behöver jag någonstans att träna. Men, varför slösa bort dyrbar flygtid på regn, rusk och monotomt stirrande på flyginstrumenten? Instrumentflygning är ju trots allt något som man lika gärna kan flyga i en simulator. Då jag har arbetat som instruktör på Flygvapnets Gripensimulatorer under många år så passar det som handen i handsken att snickra ihop något eget att öva i.

Mitt vårprojekt blir därför ett hemmabygge i form av en flygsimulator.

Det första designvalet var om jag skulle simulera något specifikt flygplan eller om det skulle bli något mer generiskt. Detta var ett svårt val. I och för sig så vore det kul att som en del flygsimulatornördar kunna bygga upp en komplett Boeing 747 kabin i källaren. Men det skulle å andra sidan bli ganska så tråkigt. Jag vill kunna variera mig. Varför inte flyga rymdskyttel som omväxling till Cessna 172?

Det andra designvalet stod valet av styrspak för. Då jag dels vill träna på små klubbflygplan, men även kunna flyga stridsflygplan för skojs skull så valde jag att satsa på både och. Det innebär att jag måste enkelt kunna byta från styrspak och gasspak på vänster sida enligt militär modell till ratt och gasspak på höger sida enligt civil modell.

Som leverantör av dessa delar så valde jag Saitek. Helt enkelt bäst prestanda till ett överkomligt pris. OBS: Jag får inte betalt för att göra reklam!






För simulering av instrumentpanelen så stod valet mellan helt virtuell eller riktiga knappar och instrument. Knappar ger mer realistisk känsla, men det ger samtidigt begränsningar i vad man kan simulera. Jag valde därför en mellanväg. Större delen av instrumentbrädan kommer att bli virtuell, men viktiga knappar och reglage blir hårdvara.

Även här så har Saitek en hel del intressanta lösningar med passande drivrutiner.


Pro Flight Multipanel och Radiopanel



Första intrycket är lovande. Knapparna känns fullt OK. Gasspaksreglaget som följde med Cessnaratten känns en smula vek. Det är nog inget för grannbarnen att komma och leka med. Men styrspak, joystick och sidroderpedaler känns mycket bra. Jag ser fram emot att börja installera drivrutinerna när väl datorn dyker upp, så att jag kan få se hur panelernas fungerar i drift.

Jag är mycket imponerad av Dustin som leverantör. Trots att grejorna inte fanns på lager så tog det bara en vecka från beställning till leverans och jag fick kontinuerliga uppdateringar om status på beställningen. Kanske inte den billigaste leverantören, men med mycket bra service.

För att få lite mer kött på benen så ska jag nog åka runt och besöka en del av mina flygnördskollegor under våren. Vem vet, det kanske kommer något "hemma hos" reportage?

Jag kommer att återkomma i fler inlägg allt eftersom projektet går framåt. Nästa inlägg kommer att handla om datorhårdvaran.

Riktigt så här ambitiös avser jag inte att bli! :-)



Inte ens så här...



Givetvis så ska jag ha stridsledning!



Men det finns mycket man kan välja på där ute.





The sky has no limit!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar