onsdag 9 november 2011

Red Arrows svarta år

När jag hälsar på min syster i Lincoln så brukar jag ofta få tillfälle att se en av mina favorituppvisningsgrupper, RAF Red Arrows. Detta då de baseras på RAF Scrampton som ligger bara några meter från min systers hus.

Men frågan är om det blir några flyguppvisningar på ett tag? Just nu har Red Arrows en mycket dyster statistik.

För snart tre månader sedan så omkom en pilot under uppvisning. Orsaken är ännu ej klar. Vitnen har dock sett en flamma från bakre delen av kroppen.

The team was displaying at the Bournemouth Air Festival when the incident occurred on 20 August.

Nine Hawks are normally used during the Red Arrows display. The UK Ministry of Defence subsequently confirmed the death of Flt Lt Jon Egging, the pilot of aircraft Red 4. On his first year with the team, Egging had previously flown the BAE Harrier GR9 for the RAF's 4 Sqn, including in Afghanistan.

Video footage purporting to have been taken of the accident shows the formation splitting with three aircraft peeling to the right, one of which then appears to lose altitude.


Se BBC reportage här.

Igår omkom ytterligare en pilot i en mycket ovanlig olycka.

Medical services were called to RAF Scampton in Lincolnshire after the incident involving one of the display team's Hawk T1 aircraft, the Ministry of Defence said. The Royal Air Force said the pilot had been ejected from his jet while it was on the ground.

Förra året så "groundades" hela Hawk T1 flotan i RAF efter problem med katapultstolen. Troligtvis så har detta problem inget med gårdagens händelse att höra.

Liknande olyckor har genom åren även inträffat i Sverige. Haveriet i Vidsel 2007 inträffade på grund av ett felkonstruerat utskjutningshandtag. Detta utskjutningshandtag är numera omdesignat i Gripen. Katapultstolen i Gripen är av samma typ som i Hawk T1, d.v.s. Martin Baker Mk10. Jag har för mig att en Draken-tekniker dog för ett antal år sedan då han blev utskjuten inuti en hangar. En annan Draken-tekniker har skadats efter att ha träffats av en pistong som ska skjuta loss huven. Även Eurofighter har haft problem med sina Martin Baker Mk16.

Katapultstolen är ett räddningsverktyg, men också en orsak till tillbud. Men genom åren så har betydligt fler räddats från att dö än som omkommit genom olyckor med felaktiga katapultstolar.



Fligh Global, SvD

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar