lördag 26 november 2011

Pensionsplan(er)

I många länder börjar det bli akut med ersättare till dagens flygplan. F-35 har blivit försenad och fördyrad. Det kommer därför att finnas behov av "gap-filler" mellan dagens system och den kommande F-35. Det kommer dessutom att finnas behov av ett billigt komplement, då F-35 inte blev den billiga lösningen som skulle klara av allt.

Det finns olika alternativa lösningar på krisen.

Många flygvapen väljer att ställa delar av sin flygplanspark och hanka sig fram på det de har kvar. RAF har t.ex. slutat flyga med Harrier, trots att det är det flygplan som kanske bäst passar för insatser i Afghanistan med integration av laserpekare och laserbomber. Resterna av Harrierflottan säljs nu till USA som reservdelar så att US Marines kan fortsätta flyga sina AV-8B Harrier II ett par år till. Frågan är bara vad som kommer att ersätta Harrier i USA? Royal Navy har redan gett upp F-35B och satsar på F-35C med konventionell start och landning på hangarfartyg. US Marines kanske satsar enbart på helikoptrar, UAV och sina MV-22 Osprey i framtiden?

The UK has sold 72 BAE Systems Harrier GR9 aircraft to the US Marine Corps for £115 million ($180 million) to use as a source of spare parts to support the USMC's fleet of Boeing AV-8B Harrier II aircraft, the Ministry of Defence said.

The MoD claimed that when added to the savings made from retiring the Harrier fleet from service, the sale contributes to an overall saving of £1 billion.

However, the UK had previously spent around £1 billion to upgrade the Harrier fleet in a project begun in 2005.


Det här visar också att RAF ändrat fokus. Operationer liknande den i Afghanistan är inte prioriterat. Det är snarare operationer liknande den i Libyen som är målbilden.

Andra väljer att försöka gångtidsförlänga den park de har. USAF tittar bl.a. på att förlänga sina F-15E till 32.000 timmars gångtid! Tidigare har man haft problem med F-15C som har haft strukturhållfasthetsproblem. F-15E är en attackmaskin i första hand, men den tar mycket stora mängder last, vilket måste slita vid start/landning och turbulens.

The goals are to double the lifetime of the F-15C to 18,000h and quadruple the service life of the F-15E to 32,000h, Boeing told Flightglobal yesterday. At the 32,000h rating, the F-15E would essentially be in perpetual operational service -- the Boeing B-52H of its era.

An F-15C has already entered a four-year cycle of fatigue testing, with an F-15E soon to follow. It was only four years ago that an F-15C disintegrated in flight due to a poorly manufactured longeron. The fatigue tests will discover if the airframe has any other hidden weaknesses that need to be fixed.

If the F-15 fleet is to serve for decades to come, its aging analogue systems will also need a refresh. The US Air Force has already funded a new digital core processor and an active electronically scanned array (AESA) radar. Now, the USAF is looking to upgrade the self-defence systems with an digital suite. The Eagle passive/active weapon survivability system (EPAWSS) could be launched in 2013.


Det här är något som jag kommer att följa med mycket stort intresse. Det är inte helt snutet ur näsan att gångtidsförlänga ett flygplan och särskilt inte ett som redan använts mycket aktivt i strid över hela världen. Hur stor modifiering krävs det för att fyrdubbla gångtiden? Nya vingar och skrov? Gångtidsuppföljning med någon typ av lastberäkning? Kontinuerlig sprickuppföljning med ultraljud? Eller ändrar man helt enkelt på driftprofilen och lägger sig i vänstervarv på 20.000 fot?

En gångtidsförlängning innebär inte bara att flygmaskinen ska fortsätta användas i många år framöver. Det måste finnas stödsystem, reservdelar, utbildning av piloter och tekniker samt inte minst en flygplanstillverkare som står bakom och supportar driften. Med andra ord så är det inte gratis att ens fortsätta flyga de flygplan man redan har. Med den pågående ekonomiska krisen så kan det leda till en hel del intressanta kompromisser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar