torsdag 3 november 2011

FPS (uppdaterad)

Jag måste erkänna att jag är en periodare. Då och då så faller jag ner i missbrukarträsket. Det började redan vid unga år och innan jag förstod det så var jag fördärvad för livet. Ja, jag är en TV-spelsmissbrukare!

Genom åren så har drogen gradvis ökat. Från Commodore 64 långsamma laddningar från kasettband, via Amiga 500 disketter och till min nuvarande PS3 - Playstation 3. Jag är en allätare och gillar strategispel, äventyrsspel, simulatorer och ett och annat plattformsspel. För tillfället är det mest FPS - First Person Shooter som gäller. Givetvis då i form av BF3 - Battlefield 3.

Datorspelare ses med visst förakt av många, men faktum är att det är massor av officerare som spelar. Jag kommer ihåg ett LAN-party uppe på F 21 för många år sedan där divisionen drack öl, tittade på videofilmer med snöskoterhoppning och spelade Counter-Strike.

Även blivande officerare spelar. I USA så används spelet AA - Americas Army för att rekrytera blivande soldater. Ryktet säger att Försvarsmakten hängt på samma trend och samarbetar med Electronic Arts för att använda BF3 som reklam och hjälp till rekrytering.

”Ett bra sätt att nå ut till de målgrupper Försvarsmakten vänder sig till i rekryteringssyfte är att möta dem i deras egen miljö. En sådan miljö är tv- och dataspel”, lyder dokumentet.

Kanske är det här framtidens svenska soldater? En smula ironiskt i sammanhanget är att många programmerare på DICE är vapenvägrare!

Forskaren Nils Haag har studerat hur spel kan användas för att träna grupper att tänka på "rätt" sätt eller att skapa opinion kring ett ämne.

Nils Haag kommer i avhandlingen fram till att det är regler/normer som i stor utsträckning styr vårt sätt att tänka. Det är därför pedagogiska spel fungerat så dåligt för inlärning, säger han.

– I stället för att lära dig kunskapen lär du dig systemet i spelet för att komma vidare eller vinna. Om du sedan får frågan i ett annat sy­stem känner du inte igen ramverket och inte heller frågan.

I opinionsbildande spel lär vi oss i stället ett sätt att tänka inom ett regelverk. Till exempel hur man ska tänka för att bli framgångsrik i amerikanska armén eller varför Läkare utan gränser är viktiga i deras spel ”Krig i Skandinavien”.


Hmm...jag ser en möjlighet att trimma in Försvarsmaktens värdegrund i blivande rekryter redan i tidiga år.

Här finns en intervju med DICE vd Karl Magnus Troedsson som ligger bakom BF3. Här är del 1, del 2 och del 3 av intervjuer med Patrich Bach, producent bakom BF3.

– Det handlar inte om att bara prata med en militär så ordnar sig allt. Och det handlar ju också om att ha den erfarenheten att skilja ut det man upplever och göra om det till en upplevelse i ett spel. Så vi har ju jobbat direkt med svensk militär, men även andra militärer för att vässa våra kunskaper.

Det intressanta är att se hur utvecklingen ändrat på spelplanen. För några år sedan så lånade spelföretagen in militärer för att göra spelen realistiska. Numera lånar försvarsmakter in kompetens från spelbolagen för att göra soldatutbildningen mer realistisk.

Redan i dagsläget så använder Försvarsmakten "datorspel" i form av simulatorer för träning av soldater. Simulatorer i sig själv är inget nytt. I många år har de använts för att träna piloter, stridsvagnsbesättningar och även för att träna hela staber i stora krigsspel. Dock så är det inte så lätt att göra en bra simulator på den enskilda soldatens nivå. Det krävs mycket bra gränssnitt för att det ska bli realistiskt.

– Det finns flera begränsningar i spelet och det ersätter inte en riktig övning där man bär tung utrustning. Men jag kan tänka mig att spela någon gång i månaden. Det är bra att kunna se vad man gör fel så att man kan förbättras, säger han.

Men har man bara pengar så kan BF3 förvandlas till en ganska så skaplig simulator för enskild soldats strid.



Aftonbladet, SvD1, SvD2, SvD3

Uppdaterad 11-11-21, 21:08
Nu har jag prövat BF3 under ett par veckor. Kul med alla fordon. Lite begränsat antal banor, men det kommer att släppas ett par extra paket lagomt till jul. En smula buggig, vilket borde åtgärdas snarast då PS3 är en plattform som man borde ha full koll på till skillnad från PC där konfigurationen kan skilja kraftigt mellan olika datorer. Sedan finns det en del mycket irriterande brister i menyvalen där man bl.a. inte kan avsluta en session innan man laddat in nästa bana.

BF3 vann dock inte kriget mot CoD Call of Duty - MW3 Modern Warfare 3 som redan satt nytt rekord i antal sålda spel. Själv så tröttnade jag dock på CoD-serien efter att PS3 knäcktes och Activision visat mycket lite vilja att rätta de kryphål som hackarna utnyttjade till at bl.a. fuska hejdlöst i spelet. Det tog helt bort intresset för min sida då det är nätverksspelandet som roar och om omgivningen fuskar så är det lika kul som att se färg torka. Att sedan CoD Black Ops var ett hafsverk med dåligt ljud och tveksam grafik gjorde inte saken bättre. Men COD-varumärke är starkt och kunderna lika fanatiska som de som köper Apple. Själv så föredrar jag att köra stridsvagn! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar