fredag 25 november 2011

Civil teknik i militära applikationer (uppdaterad)

Jag har i ett tidigare inlägg tagit upp problematiken med att förlita sig på vanlig civil GPS, då den lätt kan störas ut. Militär GPS är betydligt robustare, men kräver kryptonycklar från USA.

Ett hot som har börjat dyka upp är de nya 4G-näten för trådlös Internet. I USA har man haft stora farhågor att företaget Lightsquared 4G nät skulle störa ut GPS. Prov som genomfördes (där man via NOTAM gick ut och varnade civil trafik att GPS kunde påverkas) visade just på att GPS-signalen stördes.

Nu stoppar amerikanska Senaten finansieringen till utbyggnaden av Lightsquared nätverk fram tills dess att man kan visa på hur nätverket ska konstrueras för att undvika att störa GPS.

The amendment is expected to be offered for inclusion in the Financial Services and Government Affairs Appropriations Bill now before the Senate. That legislation mirrors a companion measure approved by the House of Representatives earlier this year, and comes amidst continually growing opposition to the conditional waiver granted by the FCC earlier this year for LightSquared to build 40,000 transmitters across the country for terrestrial deployment of its proposed broadband wireless network.

The agency suspended that waiver after industry tests revealed overwhelming evidence that LightSquared's network interfered with weaker GPS signals on adjacent frequencies, and it is now deliberating on its next move. The FCC's decision on whether to reinstate the waiver could come by the end of November. Roberts' amendment is the latest move by lawmakers to ensure the agency preserves the GPS signal.


Hotet har tagit skruv. Lightsquared kämpar nu för att hitta lösningar som gör att deras nät inte ska störa GPS.

I Sverige så är 4G under uppstart. Om det blir problem eller inte får vi se. Post och Telestyrelsen som ger tillstånd att använda frekvensband för olika syften brukar dock ha koll på detta, så risken är kanske inte så stor. GLONASS, GPS och GALILEO ligger på frekvensbanden 1164 - 1300 och 1559 - 1610 Mhz. Lightsquared använder frekvensbandet 1525-1559 MHz. Frågan är hur de frekvenser som kommer att användas för 4G stör? Auktionen på 4G frekvensnäten kring 1,8 GHz är avslutade. Tidigare så har 2,6 GHz och 900 Mhz tillåtits för 3/4G.

Den civila tekniken lockar med många finesser. Tyvärr också en hel del nackdelar. Störningen av GPS är bara en fara. Det kan även finnas problem att förlita sig på att systemen fungerar och finns tillgängliga då det verkligen behövs.

I Sverige har det på den senare tiden varit stora problem med tillgängligheten på 3G-nätverken. Förklaringen ska vara att senare generationens mobiltelefoner iPhone, Androidtelefoner m.m. har mjukvara som kräver hög kapacitet av näten. Mobiltelefonbolagen säljer gladeligen abonnemang med Megabit-kapacitet, men pratar tyst om att alla kan inte få denna kapacitet samtidigt.

Ryktet säger dessutom att vissa bolag stänger av kommunikationen för en del appar som sänker näten. Frågan är bara vilka appar? Vilka är beroende av dessa appar? Och då menar jag inte bara för att ha skoj när man sitter på tåget utan för mer seriösa användningsområden.

Privatpersoner blir mer och mer beroende av system som kräver ständig uppkoppling. GPS:er utan databaser som tankar ner sina kartor i realtid från Google är bara ett exempel. Frågan är när applikationerna blir systemsäkerhetskritiska? En karta som visar fel beroende på att delar av den inte kommit fram kan t.ex. resultera i att ett fartyg går på grund. Civila kommersiella flygplan använder dock för det mesta certifierade produkter och databaser som t.ex. Jeppesen. De kommer i ny utgåva var 28:e dag för att säkerställa att de dels alltid är aktuella, men även godkända för bruk i det allt tätare lufthavet. Tyvärr så kanske det är slut med gratis luftfartsinformation på nätet i en snar framtid.

Hur ser det ut för privatflyget? Tittar man på regelverken så gäller samma krav för godkänd elektronik i en liten Cessna 172 som för i en Boeing 747. För att installeras i ett flygplan skall elektronik vara godkänd för den aktuella flygplanstypen, klassen och användningsområdet. Under start och landning skall elektronik och mobiltelefoner som inte är en fast del av flygplanet vara avslagna. Men handen på hjärtat. Hur många är det inte där ute som använder sin iPad för att navigera i luften?

Det pratas mycket om att lägga upp alla sina applikationer och data på det digitala "molnet". Många opponerar sig baserat på fruktan för att säkerheten skall påverkas och information försvinna eller stjälas. Men den största risken är kanske att informationen inte finns tillgänglig när den behövs. Batterier ar slut och kommunikationen störs ut. Hur många av de nya mobiltelefonstationerna har backup för strömförsörjning när stormen Berit fäller elledningarna? Själv så har jag bunkrat upp med några extra vedklabbar till kaminen i lägenheten samt kollat att det finns gasol till mitt Trangiakök.

En smula bakåtsträvande och teknikfientlighet kan ibland vara av godo. Jag har t.ex. fortfarande en "analog" kalender och telefonbok. Men teknikfreaken i mig vill ha en sådan där iPad med Jeppesen och ett bra program för färdplanering. Å andra sidan så är jag rätt så nöjd när jag sitter där med en papperskarta och utskrivna platar för inflygningen en mörk kväll när batteriet i iPaden är slut.

Här finns mer information om frekvensernas användning i Sverige.



"As real pilots know, such warnings are just for the little people!"... :-)



Uppdaterad 11-11-26, 18:38
Jag fick information om den här Youtube-filmen som hanterar just problemet med civil GPS. Klart sevärd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar