torsdag 3 november 2011

Barnsoldater?

Armébloggen går från klarhet till klarhet. Många bra inlägg som ifrågasätter och utmanar problem som finns i organisationen. MVG från mig!

Öv Bengt Sandström, tillträdande generalsekreterare för Försvarsutbildningsförbundet, skriver i ett inlägg om att genom att fokusera rekryteringsinsatserna mot de som redan är med i frivilligutbildningar så kan kostnaderna beroende på avhopp från GMU minskas.

En förtida avgång från GMU kostar i runda tal 400-500Tkr per avhoppad soldat. Med ungdomsutbildningar stöds rekryteringsprocessen till Försvarsmakten eftersom vi vet att ungdomar som deltar i Försvarsutbildarnas verksamhet i stor utsträckning söker sig till uniformsyrken och till Försvarsmakten. Med sina 30 000 medlemmar och en riktad och kvalitetssäkrad ungdomsverksamhet kan arméns rekryteringsbehov påtagligt positivt stödjas.

Jag tycker att detta är en bra tanke som jag stödjer fullt ut, men frågan är vad våra svenska politiker tycker?

Själv så är jag medlem i FVRF - Flygvapenfrivilligas Riksförbund sedan ca 30 år. Numera så är jag inte särskilt aktiv, men annat var det förr.

Jag växte upp i närheten av F 15 och då min far tjänstgjorde där så var det inte så konstigt att jag själv var mycket flygintresserad. Jag och några kompisar brukade efter skolan åka ut till en av de bakre grindarna på F 15 och titta på när flygplanen taxade ut och startade.

Jag prövade på en vinterkurs i Flygvapnets regi, men det handlade mest om att sitta och bygga plastmodeller och titta på gamla reklamfilmer om Flygvapnet. En "svensk väg" har jag sett på tok för många gånger. Så jag hoppade av efter en termin. Jag sökte även ett par sommarkurser, men mina betyg var för usla, så jag blev aldrig antagen!

När jag började i gymnasiet så var några av mina klasskamrater med i FVRF och de rekryterade mig. Det här var helt annorlunda. Vi fick ut uniformer (gamla m59) och fick träna skytte. Då jag under ett par år varit med i den lokala skytteklubben och skjutit både luftgevär och Mauser så var detta mycket intressant. Vi utbildades till att i framtiden kunna krigsplaceras inom ramen för den optiska luftbevakningen och stationeras i s.k. LS-torn. Det innebar en hel del gröntjänst och vi hade minst en helg under vintern där vi övade förläggningstjänst och försvar av förläggning. De yngre fick ut Mauser och de som hade fyllt 17 fick ut K-pist m45. Varje vår så åkte vi till FBU-gården i Gräsmark och hade en veckas grönstjänst.

Jag fortsatte sedan som instruktör inom ramen för FVRF och deltog i ett antal Gräsmark-läger. Jag har även haft hand om Flygvapnets sommarkurser. Totalt 4 st som instruktör och kurschef. Jag stöter ofta på personal inom Flygvapnet som jag en gång i tiden har haft som elev under någon av dessa utbildningar.

Men tyvärr så är denna typ av utbildning illa sedd bland vissa politiker (inga namn nämnda, men vp/mp stod för många inlägg i debatten förra gången det begav sig). De ansåg att det hade för många likheter med "Hitlerjugend" och att det bröt mot internationella avtal om barnsoldater. Därför så förbjöds under ett tag användning av uniformer och vapenhantering. Att uniformer är ett mycket bra skyddsplagg och att vapenutbildning är ett mycket bra sätt att lära ungdomar ansvar var det ingen som lyssnade på. Krigsplaceringen inom den optiska luftbevakningen kan jag förstå att man ville ta bort, men å andra sidan finns det inte särskilt mycket kvar av detta system.

Numera så har ungdomsutbildningen fått nytt fokus i och med att värnplikten försvunnit. Det bedrivs också utbildningar på varje förband, där uniformerna åter får användas.

– Jag vill jobba med detta i framtiden. Jag tycker om att styra och bestämma, säger hon.

Intill henne står skolchefen, Jan Sölvebring och nickar belåtet.

– Vårt uppdrag är att rekrytera soldater och officerare till flygvapnet och med dessa motiverade ungdomar kan vi inte annat än lyckas, säger han.


Att rekrytera soldater till GMU från frivilligleden tror jag inte är särskilt svårt. Tvärtom så är det nog därifrån många kommer redan idag. Det svåra är att rekrytera ungdomar till frivilligförbunden. Hur ser vi till att vi får samma blandade utbud av aspiranter till Försvarsmakten som tidigare? Invandrare, olika socialklasser m.m.

Men den svåraste "mjuka" frågan kvarstår. Kommer våra politiker att tillåta en direkt koppling mellan frivilligförbundens verksamhet och rekrytering till GMU, eller kommer det fortfarande att ses som brott mot de internationella avtalen avseende förbud mot användning av Barnsoldater?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar