lördag 8 januari 2011

I havens djup (uppdaterad)

Jag hittade ett par filmer på Youtube som jag tänkte kunde vara intressanta. Flygets historia i Sverige är tyvärr full av mörka stunder. Många svenska piloter och besättningsmän har genom åren fått sätta livet till och rester av deras flygplan går fortfarande att hitta runt omkring på landsbygden och djupt nere i vattnet. Förutom svenska vrak så finns det runt omkring landet även vrak efter utländska flygplan. Majoriteten från VK2, då både tyska och allierade flygplan använde Sverige som nödlandningsplats och en del nådde aldrig fram till en säker landning. Jag rekommenderar Bo Widfeldt och Rolph Wegmanns bok "Nödlandning. Främmande flyg i Sverige under andra världskriget", ISBN 91-971605-6-3 för de som vill läsa mer om dessa flygplans öden. Bo Widfeldt och Rolph Wegmann har sedan utvecklat denna bok i separata böcker för nödlandare från Tyskland, USA och England. Här är en länk till beskrivningen om en B17 som numera finns på Östersjöns botten. Svensk Flyghistorisk Förening har en bra sammanställning över kända minnesmärken i Sverige.

Den första filmen är på en A32 Lansen som hamnade på botten av Vättern i närheten av Karlsborg efter ett haveri. Besättningen omkom, men hittades flytande på vattnet. Flygplanet bärgades aldrig utan ligger kvar på botten. Enligt text på Youtube så havererade flygplanet den 9 Juli 1959 efter att man kom för lågt under en bombfällning.

I Sven Stridsbergs utmärkta bok "Lansen", ISBN 91-85496-62-6 kan man läsa att det rörde sig om 32195 som havererade utanför Hammarens skjutmål. Flygplanet levererades till F6 den 30 oktober 1957. Det fick med andra ord likt allt för många andra Lansen en mycker kort karriär i Flygvapnet.



Här är en berättelse om ett annat vrak på Vätterns botten. Även det en A32 från F6. Troligtvis så rör det sig om 32182 som havererade den 4 september 1962. Bägge besättningsmedlemmarna omkom.

Den andra filmen är på en B17. Tyvärr så säger den inte särskilt mycket om var den är inspelad eller vad som hände med flygplanet och dess besättning. En B17 hade vanligtvis två man ombord. En pilot och en spanare/telegrafist/skytt. I Bo Widfeldt och Åke Halls bok "Saab B17", ISBN 91-971605-8-X finns en lista över samtliga tillverkade B17 och deras öden, men det är många B17 som hamnat i sjöar och i Östersjön vid haverier.

Någon som vet mer om denna bärgning och var delarna tog vägen?

Jag kan rekommendera den här bloggen om Blå Johan som är den enda kvarvarande B17 som fortfarande flygs.









Uppdaterad 11-01-08, 17:23
Min bloggkollega LAE har som vanligt tillgång till bra information. På den här sidan finns massor av bilder från bärgningen av delar. Bl.a. hittade man loggboken och där kan man läsa vilket flygplan det rörde sig om.

Det är flygplan 17255 en B17A tillhörande F6 som enligt Widfeldts bok havererade 17 september 1945 i Vättern SSO Karlsborg. Flygplanet levererades till Flygvapnet den 25 Augusti 1943.

"Haveriet har inträffat vid start- och landningsövningar under mörker med fpl ur 1/F6. Troligen inträffade motorstörningar efter start vid övergång till planflykt. Under återstartningsförsök har ff i dåligt väder och mörker förlorat kontroll över fpl som havererat ner i vattnet. Ff (fu/GFSU:1 E G V Johansson) har omkommit och påträffats på botten under flygplansvraket.

Trolig haveriorsak har varit motorstörningar till följd av metallspån som låst den automatiska spjällkontrollen varvid kompressortrycket sjunkit så att full motoreffekt aldrig uppnåtts. Dessutom har gyrohorisonten varit ur funktion. Väder- och mörker har dessutom bidragit till att övningen varit för svår med hänsyn till elevens utbildningsståndpunkt."


Det skulle vara intressant att höra om man kunnat analysera av vraket om haveriutredningen hade rätt i sin rapport. En hel instrumentbräda kan ses på denna bild från F15 flygmuseum. Det felaktiga horisontgyrot sitter näst längst ner och tvåa från höger. Av den här bilden att döma så plockade man aldrig loss det från vraket när man bärgade den omkomna föraren. Här är en bild på samma (?) instrumentbräda efter renovering.

Totalt byggdes 322 stycken B17. Av dessa avskrevs ca 80 flygplan på grund av haveri (vissa reparerades efter haveri). 57 piloter och skytt/spanare omkom i samband med dessa haverier.

7 kommentarer:

  1. Tackar!! dina inlägg är inte bara intressant läsning, du bjuder även på ren underhållning :) inte poppis dock när man fastnar framför youtube hela dagen ;)

    Stort tack!

    SvaraRadera
  2. Mer bilder från B 17-vraket finns här:

    http://rides.webshots.com/album/568456223skpPhT

    SvaraRadera
  3. Tack LAE. SOm vanligt är du en källa till mycket information! Bild #63 löser gåtan! Jag uppdaterar inlägget.

    SvaraRadera
  4. @Daniel: Youtube kan ibland vara förädiskt. Man tittar på en liten filmsnutt och vips så dyker det upp en massa annat intressant! :-)

    SvaraRadera
  5. At Your Service, CI! Kul att se att länken uppskattades och gav oss en matnyttig uppdatering :)

    SvaraRadera
  6. Det handlar om en och samma A32 ! den som havererade 1959 .länken som antyder det är 1962-haveriet är skriven av någon som inte har minsta koll ! jag vet ,för det är jag som letat upp planet efter att ha sökt i många år ! även B17 är ett jag hittat efter långt letande ! kul några uppskattar bilderna !jag lade upp några i ett album på "sportdykarna.nu"
    men det var inte populärt ! (kolla gärna!)
    några ..... skrek högt om stöld och gravplundring ??? trots piloten är bärgad och jag innehar bärgningsrätt.
    Horisontgyrot satt kvar i panelen ,och det går att läsa en anmärkning i resterna av loggboken att det inte fungerade ..trots det övades det mörkerflygning med planet !!! andra tider då !!
    Mvh Klas Andersson

    SvaraRadera
  7. @Klas: Tack för informationen. Då stämmer det en smula bättre med informationen i Lansenboken.

    SvaraRadera