fredag 20 augusti 2010

Vem är kunden?

Air Tractor AT-802U visades för första gången på Le Bourget 2009.

Air Tractor is now offering the weaponized AT-802U Air Truck to the US Air Force and other militaries to serve as a a trainer/light attack fighter. After its international debut in Paris, the PT6A-67F-powered turboprop will return to Olney for a series of wepaons and sensor integration trials, he said.

The AT-802U must overcome its stigma as an old-fashioned tail-dragger, but Jackson sees its lack of a tricycle landing gear as an advatange in the irregular warfare role. For lighly trained pilots forced to make hard landings on remote strips, the two main gears offer a great advantage, he said.

The aircraft may find its true niche in an operational setting like Afghanistan, he said. It's an interesting idea. The Afghans need a sturdy trainer and attack fighter. The ability to spray the Taliban's poppy fields might also come in handy.


Jag är personligen ganska så förtjust i denna typ av flygplan. Med dagens "Small Wars" hotbild så ger de mycket bra pris-prestanda förhållande. Ska jag vara helt ärlig så skulle de vara mer användbara än Gripen om vi skall fortsätta med konceptet Internationella Insatser även för svenska Flygvapnet. För försvar av Sverige är de dock helt värdelösa eftersom de inte har en chans om det finns ett kvalificerat lufthot. Som ett komplement till Gripen för att återuppväcka den gamla Lätta Attacken eller som utbildningsplattform så är de nog inte helt fy skam...

På årets mässa i Farnboroug visades typen återigen upp.

The exceptional 10-hour time on station of the Air Tractor and the massive 8,000-pound useful load allow the aircraft to carry a wide range of sensors and weapons. Five optional weapons load out configurations, including four 500 or 1,000 pounds laser guided bombs and two GAU-19 multi-barrel 12.7mm guns with over 2,900 rounds, six Mini-Talon GPS-INS guided precision standoff attack weapons, four rocket pods loaded with 28 rockets, eight Hellfire missiles or a mixed load of four Hellfire and 16 DAGR laser guided rockets. CAV specializes in creating customized, low-cost, turnkey utility aircraft solutions for border and coastal patrol, surveillance, counter-insurgency, oil spill clean up, and a wide variety of other applications.

I dagens brist på krig där det finns ett lufthot att tala om, så börjar marknaden för denna typ av COIN-flygplan att expandera. USAF har visat intresse för anskaffning av 100 stycken COIN-flygplan där Air Truck givetvis är ett av alternativen man tittar på. Potentiella platser där USA kan tänka sig operera dessa typer av flygplan är bl.a. Colombia och Afghanistan. I Colombia bygger USA upp fyra flygbaser där man med stor sannolikhet kommer att operera flyg för att jaga knarksmugglare. Att man sedan kan hålla extra koll på grannlandet Venezuela är nog bara en extra bonus i sammanhanget. Colombianska flygvapnet opererar redan bl.a. Tucano T-27 och får stöd av USA i sina operationer (se nedan).

Amerikanska anti-drogmyndigheten INL/A äger redan en flotta på 348 flygplan (bl.a. Air Truck) och helikoptrar som används för att jaga knarksmugglare i bl.a. Colombia, Peru, Bolivia, Guatemala, Pakistan och Afghanistan. Om dom redan opererar från de amerikanska baserna i Colombia är oklart, men mycket sannolikt.

Nu har Air Truck även sålts till en hemlig kund som enligt rykten ska vara en "allierad till USA".

Lee Jackson, a design engineer at Air Tractor, said that a launch customer had been signed up and that production had begun at the company's facility in Olney, Texas. Jackson was unable to provide any further details, such as the customer's identity, aircraft numbers, contract value or delivery dates, citing confidentiality issues. However, he was able to say that the customer is a "strong ally" of the US. He added that Air Tractor is also currently in discussions "with a number of foreign allies" for possible sales of the aircraft.

Frågan är bara varför kunden håller köpet hemligt?

- Är det USAF som har aktiverat sin potentiella beställning? Operationerna mot knarksmuggling i bl.a. Colombia verkar vara ganska så officiella, så detta måste i så fall vara något annat. En potentiell användare vore afghanska flygvapnet. NATO och USA håller på att bygga upp det afghanska flygvapnet med i första hand transportflyg och helikoptrar. Ett lätt attackflygplan vore perfekt att sätta in mot talibanerna i bergstrakterna där jetflyg inte har lika lätt att komma åt i dalgångarna. Då talibanerna saknar det mesta i form av luftvärn så är dessa lätt bepansrade flygplan väl anpassade för hotbilden. Tidigare utbildningsinsatser med Mi-17 har initialt hållits hemliga och det kan vara så att man valt samma procedurer även i detta fall.

Though the war in Afghanistan has been fought for nearly nine years, the new Afghan Air Force (AAF) is still in its early development. Reformed from scratch in 2005 and having opened a new headquarters in January 2008, the AAF currently has 3,895 of its projected personnel strength of 8,017, and 49 of its 146 planned aircraft, with staffing and equipment levels expected to reach completion by about 2016. There are two wings in Kandahar and Kabul, and four detachments in Shindand, Mazar-i-Sharif, Heart, and Jalalabad.

Training and aircraft capabilities are divided between fixed wing and rotary wing. The fixed wing element will eventually be comprised of two types of aircraft: the C-27 Spartan will serve as the Afghan Air Force’s medium-sized transporter, while a small, agile airplane to-be-determined (possibly the Czech L-39 Albatross) will fulfill a fixed wing light attack capability. The AAF fixed wing element currently has six C-27s of an anticipated 20, and by 2012 the American airframe will replace one aging An-26 and five An-32 Russian Antonov airlifters in the Afghan arsenal.


Planerna på att utrusta afghanska flygvapnet med L-39 kanske ersätts av Air Truck?

- Ett annat alternativ är att något säkerhetsföretag anskaffar denna typ av flygplan för att kunna erbjuda sina kunder i känsliga typer av operationer. Xe/Blackwater opererar redan 58 helikoptrar och transportflygplan, även om bolaget nu verkar gå dåligt. Andra bolag som t.ex. Dynamic Aviation opererar King Air i olika typer av spaningskonfigurationer (enligt Air Forces Monthly september 2010 opererar dom 150 flygplan i bl.a. Afghanistan). Säkerhetsbolagen expanderar till nya typer av marknader med andra ord. Jämför med svenska Flygvapnet som opererar totalt ca 250 flygplan och helikoptrar...

Nedanstående film visar en Colobiansk T-27 Tucano som med hjälp av amerikansk spaning skjuter ner ett flygplan som bedöms smuggla knark.



P.S: En intressant användare av COIN-flyg med svensk koppling är Brasilien som nyttjar svensklevererade Erieye för att leda insatser med sina Embraer 314 Super Tucano. Om Brasilien till slut väljer Gripen så innebär det att det med stor sannolikhet kommer att finnas möjligheter att samarbeta mellan dessa enheter. Gripen eller Erieye upptäcker mål och leder Tucano in för insats.

7 kommentarer:

  1. In i både mörker och grå dimma.

    Först måste försöka jag reda ut lite om vad jag kallar anställda av säkerhetsföretag.
    Majoren vi ser framför oss i uniform, med vapen i hand och som det står USarmy på kan vara just en sådan. Uav;n som just passerade kan vara ägd och opererad av ett sådant företag. Hela flygplatsen vi landade på kan skötas av ett sådant företag. Hela logistikkedjan ägs förmodligen till största delen av ett sådant företag. I princip allt som inte omedelbart rör vapeninsats kan drivas,ägas och opereras av olika civila företag.
    Om vi tar CAS som exempel.
    Allt utom start, anflygning, vapenleverans, återtransport och landning kan ägas och drivas av en civil firma. D.v.s allt utom själva utförandet.
    I vissa fall är t.o.m. piloten uthyrd av ett bemanningsföretag eller inlånad (betald) från någon "wekend warrior" organisation. Inte ens flygplanskroppen behöver tillhöra amerikanska staten utan kan vara inhyrd, leasad eller på annat sätt kontrakterad.
    Den här sortens företagsverksamhet är lite ljusskygg och vissa länder erbjuder mer skugga än andra. Det är väldigt svårt att skilja på vad som är säkerhetsföretag och inte. Det Afghanska förslaget till förbud får nog ses som ett försök att hålla lönerna nere i de egna leden och inte tappa de bästa till den civila marknaden. Ett problem som vissa ser även här hos oss om ett tag.

    En liten (rund)resa i den stora världen;

    Plan av typen 314-B1 Super Tucano finns bl.a. registrerade på en firma som heter EP Aviation LLC (EP är nog Eric Prince). Man har även servicekontrakt på Casa C-212 och SAAB 340. Casa C-212 äger man dessutom några själv.
    Nyligen slogs flera gamla och nyinköpta företag ihop till Aviations Worldwide Services (AWS).

    Ja CI, ett dotterföretag till XE.
    XE tog nyligen hem ett kontrakt som kallas "Plan Colombia" värt många miljoner dollar. Man ska utbilda, träna och stödja militär och polis i Colombia.

    För att gena lite går jag över till Air Truck 802.
    Detta plans återförsäljare heter CAV.
    Går man in på CAV internationals sida och tittar till höger så står där det lite om Colombia. Hm...

    Sedan 12 april i år har USforces förhandlat om 200 Super Tucano eller MOTSVARANDE flygplantyp med ....
    Fortsätter man då lite med Air Truck så tillverkas den av Embraer. En av delägarna heter Blackrock som i sin tur ägs av en investmentgrupp som heter Blackstone...
    Nu börjar det skymma och bli lite gråmulet!

    Jag påstår inte att det är så, men majoren du ser som en militär kollega från US kan vara en tillfälligt anställd entreprenör, med överstes grad, som heter Bob och är skriven på Barbados.
    Han kan ha en heltäckande olycks-och sjukförsäkring som gäller livet ut och upp till tio gånger mer betalt än du.
    Hans arbete kan bestå i att förse dig med bränsle.

    Vi som tycker det är svårt att hålla reda på vem som gör vad i vår lilla värld tänk så rörigt det är därute i den stora???
    Vem säljer vad till vem ??

    Teaterdirektören.

    PS. När jag läser ditt inlägg så kommer jag att tänka på von Rosen och hans "attackflygplan".(MFI??)

    SvaraRadera
  2. Vem är det som har skaffat Cessna Caravan med beväpning, har visat intresse för beväpnade Texan II och inte brukar annonsera alla inköp innan flygplanen är synliga? Mina gissningar är alltså Irak (om de inte också har beställt Texan II med vapen) i andra hand Jemen.

    Och det kan säkert underlätta säljarbetet om det "finns" en tidigare kund.

    SvaraRadera
  3. @Teaterdirektören: Ja, det är en intressant värld ute där. Bolag utför sysslor som tidigare var staters priviligierade uppgifter.

    Det sägs att Westfaliska freden var uppkomsten av det moderna statsbegreppet.

    Fram tills dess var det dock mycket vanligt med legosoldater i de nationella arméerna. Är det en tillbakagång till hur världen såg ut innan 1648 vi ser? Just nu så utnyttjar bolagen enbart nedskärningar på olika länders försvarsmakter. När ser vi de första krigen som startas av bolag, eller t.o.m. mellan bolag?

    SvaraRadera
  4. @CI
    "När ser vi de första krigen som startas av bolag, eller t.o.m. mellan bolag?"

    Beroende på hur vi väljer att betrakta firma Putin&Medvedev och dess kopplingar till det ryska energiindustriella komplexet samt de västliga oljekonglomeraten och dess kopplingar till statliga aktörer, kan möjligen den första konflikten av denna karaktär redan ha ägt rum.

    Läs gärna Svante Cornells intressanta artikel i Svensk Tidskrift om bakgrunden till Rysslands övergrepp mot Georgien; http://www.svensktidskrift.se/?p=203

    SvaraRadera
  5. Lugna ner er nu. Jag förstår att det kan kännas lite spännande att fantisera om legosoldater och media är snabba att dra halsbrytande kopplingar för att måla upp den bilden. Men förstå att en försvinnande del av alla 'contractors' ens kommer i närheten av vapen och de som bär vapen jobbar med personskydd. Mer spännande än så är det inte. Det finns ingen offensiv förmåga och inga 'förband' större än grupps storlek. Att prata om legosoldater är ungefär lika korrekt som att kalla securitasvakter för privatpoliser.

    Sedan kan man alltid extrapolera och säga att utvecklingen går hit eller dit och tänk hur hemskt det kan bli om det eller det händer. Men så ser inte verkligheten ut och allt annat är inget annat än spekulationer gränsande till konspirationsteorier.

    SvaraRadera
  6. @ Anonym 03:19
    Så här ser verkligheten ut och jag vet inte om de anhöriga till de omkomna kontraktsanställda håller med dig om avståndet till vapen eller utvecklingen.

    September 23, 2010, 2:27 pm Contractor Deaths in Iraq and Afghanistan Outnumber Service Member Deaths
    By ROGENE FISHER JACQUETTE
    More private military contractors than uniformed service members were killed while serving in Iraq and Afghanistan between January and June of this year, marking the first time that corporations have lost more personnel on America’s battlefields than the United States military.
    More than 250 civilians working under American contractors were killed in Iraq and Afghanistan during the first six months of 2010, while 235 soldiers died in that same period.

    There were 207,600 private contractors employed by the Department of Defense, 19 percent more than the 175,000 uniformed personnel members employed by the department, according to a July report by the Congressional Research Service. In Iraq and Afghanistan, contractors make up 54 percent of the Defense Department’s workforce, according to the report.

    Teaterdirektören.

    SvaraRadera
  7. @Teaterdirektören

    Alltid tragiskt när människor där, oavsett anställningform. Men det förändrar inte det faktum att en överväldigande majoritet av 'contractors' är helt civila anställda, kockar och bilförare och lagerarbetare. Bilden av privatarméer stämmer helt enkelt inte.

    SvaraRadera