tisdag 5 januari 2010

Ulv i fårakläder, eller tvärtom (uppdaterad)

Nu förfasas pressen över de nya mordhoten mot muhammedteckaren Kurt Westergaard och rondellhundstillverkaren Lars Vilks. SD bloggarna vädrar morgonluft och skriker sig hesa om att alla med muslimsk tro är potentiella islamistiska terrorister och därför ska skickas tillbaka dit dom kom från.

Givetvis kopplas dessa händelser ihop med den aktuella terrorhändelsen där en nigerian med kopplingar till Al Qaida försökte spränga ett flygplan på väg från Amsterdam till Detroit.

Men är det då Al Qaida som mordhotar Kurt Westergaard eller Lars Vilks? Nix! De flesta muslimer har liksom den gemene amerikanen givetvis inte en aning om var Sverige och Danmark ligger på världskartan och ännu mindre vilka dessa personer är. Det som dock inträffar är att muslimer i Sverige och Danmark som känner sig utfrysta ur samhället skapar rubriker i världspressen som sedan tas upp av Al Qaida som propaganda för att locka till sig rekryter och pengar. Att bränna en dansk eller svensk ambassad är ett effektivt sätt att visa för befolkningen att västvärlden hatar muslimer.

Tyvärr skapar detta en nedåtgående spiral då partier som SD och Dansk Folkeparti använder liknande händelser till ytterligar hets mot invandrare, som skapar mer frustration och utanförskap, som leder till nya tillbud... Hur bryter vi spiralen?

Krigen i Afghanistan och Irak är inte som vissa tror ett krig mellan kristendom och islam. Det är i första hand ett krig för att stoppa en terroristgrupp som gått från att vara ett lokalt hot mot framför allt regimerna i Egypten och Saudiarabien till att bli ett globalt hot mot i första hand USA. Al Qaida gör givetvis sitt bästa för att spä på myten om det stora religionskriget för att få nya anhängare till sin Jihad. Svenska invandrarfientliga grupperingar gör givetvis samma sak för att få rekryter. Dessa små grupperingar tjänar på att spä på hatet genom att ropa "Vargen kommer", alla andra förlorar på det.

De som lider mest av "kriget" mellan islam och kristendom är inte vi som bor i västvärlden. Visst så har ett antal människor dött i attackerna i New York, London och Madrid, men det är ingenting mot vad som händer i t.ex. Afghanistan och Irak. Befolkningen i Somalia blir utan mat då FN-hjälp stoppas av al-Shababs attacker och pirater i Adenviken. I Jemen tar regimen till hårdhandskarna för att minska Al Qaidas närvaro, men det lär givetvis gå ut över en och annan oskyldig. Vår kamp för att stoppa terrorismen får inte föda fler terrorister!

Är det då Islam som är hotet? Islamistiska terrorgrupper som t.ex. Al Qaida har via Fatwor fått vrida på budskapet i Koranen för att kunna genomföra terrorangreppen. Enligt koranen är det inte rätt att ta självmord - för att lösa det problemet omdefinieras självmordsbombarna till martyrer. Det är heller inte rätt att döda muslimer - därför görs även dessa om till martyrer. Inte heller oskyldiga kristna får dödas - därför skapas en global jihad (d.v.s. ett korståg).

Därför är det bra att muslimska organisationer går ut och fördömer denna typ av attacker. Det kan förhoppningsvis leda till att förvirrade människor som tror sig ha OK från Gud eller Allah att göra denna typ av attentat, tydligt förstår att dom bryter mot sin egen religion och inte lär komma till himlen utan snarare åt helt andra hållet. Al Qaida har lika lite med islam att göra som pastorn i Knutby med kristendom. Dom är bara kriminella som många andra terroristorganisationer, men en effektiv PR organisation har dolt deras verkliga agenda i ett religiöst budskap.

Motivet till angreppet förmodas vara hämnd för de omstridda karikatyrerna av profeten Mohammed som publicerades 2005. Dansk Muslimsk Union tar kraftigt avstånd från angreppet och all form av extremism som leder till sådana handlingar, skriver de på sin hemsida.

Är det då bara islamister som hotar folk i sin omgivning? Nej, det gör alla typer av kriminella organisationer. I Bulgarien sköts idag en journalist efter att han skrivit en bok om maffian. Mer känd är kanske den italienske författaren Roberto Saviano, som skrivit boken Gomorra om Neapels maffia och nu tvingas lämna sitt land på grund av mordhoten. Det största attentatet i USA innan Al Qaida dök upp begicks av en högerextremist som fruktade USA:s regering.

I Sverige blir många mördade och hotade av kriminella gäng som Bandidos, Hells Angels, Original ganster och Brödraskapet Wolfpack. Vår egen utrikesminister Anna Lindh blev dödad av en sinnesförvirrad serb. Vi har för den sakens skull inte sparkat ut alla serber ur Sverige? Palme blev skjuten av en alkoholiserad galning. Vi har för den sakens skull inte tömt alla härbergen i Stockholm?

Tyvärr skapar partier som SD och dåligt skrivna artiklar i pressen en fruktan för muslimer som grupp och att peka ut dom som potentiella skurkar vid t.e.x. passkontroller lär bara göra dessa människor hamna längre och längre utanför det ordinarie samhället. I stället för att öka säkerheten så föder det bara ytterligare en och annan terrorist.

Det glädjer mig därför att se att Folk och Försvars konferens den 17-19 januari lägger en hel eftermiddag på att diskutera utanförsskap och social oro utöver den väntade diskussionen om insatsen i Afghanistan. Vi i Sverige påverkas trots allt inte lika mycket av händelserna i Afghanistan som vi påverkas av en dålig integration av flyktingar här hemma.

Det som är gemensamt med människor som tyr sig till dessa kriminella organisationer är inte religionen. Dom är bara lättlurade och en smula korkade människor som tror på det som någon annan lurar i dom. Det gäller därför att titta under skinnet på vargen och där lär man hitta en och annan fårskalle.

Uppdaterad 10-01-05, 50:58
Av argumentationen i en del kommentarer nedan så kände jag mig tvungen att lägga till denna lilla video som visar att religiösa galningar finns det av alla sorter... :-)



Det gäller att inte tro så mycket, utan att veta. Jag säger som en skotsk fysiker jag mötte för ett antal år sedan i Linköping när han höll ett föredrag om svarta hål; "Jag är religiös och samtidigt fysiker" (fast på engelska och med kraftig skotsk brytning). "Vi har med fysikens hjälp lyckats bevisa historien fram till några sekunder efter Big Bang. Vad som hände där är det idag ingen som vet. Där skulle Gud mycket väl kunnat tryckt på knappen."

Nu har vetenskapen kommit längre. För ett tag sedan läste jag boken "Endless Universe - Beyond the Big Bang" av Paul J. Steinhardt och Neil Turok. Där lägger fysiker fram nya teorier som pekar på ett pulserande universum där Big Bang hela tiden repeteras. Det lustiga är att Hinduismen är den religion som har en utvecklingsmodell som mest liknar den process som fysikerna nu funderar på. Man mäter långa tidsintervall i Brahmas liv. En dag och en natt för Brahma är en Kalpa som är en period på 8.64 miljarder år. Detta skulle motsvara den tid som materia existerat i universum. Men betyder det att kristendomen, islam, judendom m.fl. har fel? Den som lever får se. Den som tror kanske vet?

För dom som vill veta mer om islamistisk terrorism och vanliga svenska gangstergäng så rekommenderar jag dessa böcker:
- "Al Qaida och vägen till 11 september" av Lawrence Wright
- "Svensk maffia" av Lasse Wirup och Matti Larsson
- "Dödens Änglar" av William Marsden och Julian Sher

Uppdaterad 10-01-10, 11:48
I dagens SvD så får 10 muslimer ge sin syn på Islam. Inte oväntat så framkommer att alla är olika. Partier som SD försöker spela på många svenskars rädsla för det okända. Bara för att muslimska kvinnor bär slöja så är dom med stor sannolikhet med i Al Qaida?

I USA firar man Thanksgiving, men de flesta verkar ha glömt vad som är själva symboliken med Thanksgiving. När de första europeiska immigranterna kom till USA så höll dom på att svälta ihjäl en kall vinter. Då kom en indianstam med mat och hjälpte dom att överleva. Varför ska vi vara sämre än indianerna och kasta ut dom som behöver oss? Nu vet jag att i SD:s retorik så säger man säkert att tacken som indianerna fick var att europeerna utplånade indianernas kultur. Men är det någon kultur som satt i system att utplåna andras så är det den europeiska. När det första korståget 1099 intog Jerusalem så dödades alla invånare som inte hade kristen tro. När Saladin 1187 återtog Jerusalem så lät han de kristna officerarna gå mot lösen, soldaterna såldes som slavar medan judarna fick fortsätta verka i staden. Vilka betedde sig mest "kristet"?

Försvarsmakten har mycket att vinna på att rekrytera muslimska män och kvinnor. USA har stora problem med underrättelsearbetet i framför allt Afghanistan, men generellt även i hela den muslimska världen. Genom att ha egna soldater med kunskap om det lokala språket och kulturen och som därmed slipper arbeta genom tolkar så kan svenska soldater kanske närma sig den afghanska befolkingen på ett sätt som USA misslyckats med.

Men i tjänsten har han haft mycket kontakt med befolkning och afghansk militär och att han är muslim har ”knappast varit en nackdel”.

–Jag har delat mat med människor där och de blir överraskade att jag som svensk soldat är muslim. Det skapar förtroende och tillit.


Den svenska kyrkan håller på att gå under. Vi svenskar är till stor del helt enkelt inte intresserade av religion längre. De gånger vi slåss sins emellan så är det i ett Stockholmsderby i fotboll. Nu när Brommapojkarna gått upp kan det bli intressant att se på en ny läktarkultur till skillnad mot de bedrövliga Djurgårdarna. :-)

Lösningen på en fungerande integrationspolitik heter inte att vi ska utplåna vår egen kultur, bara att vi ska repektera varandras.

Uppdaterad 10-01-13, 20:50
Tyvärr så börjar många internationella aktörer bli så fega att dom inte ens vågar nämna ordet Islam. Efter mordhoten på Westergaard så gömmer Metropolitan Museum of Art målningar som visar Muhammed.

Om alla gör detta så har de radikala islamisterna vunnit! Då är det deras tolkning av Islam som blir normen för även oss i västvärlden.

37 kommentarer:

  1. Bra skriven artikel, du övertygar mig nästan! Bara en sak; det är inte majoriteten svenskar som integrerar flyktingar dåligt, det är vissa flyktingar som integrerar sig dåligt i Sverige! Inte alla förstås. Det är som sagt en bra skriven artikel, men det finns en minst lika bra, förmodligen bättre tänkare, i matematikern Krister Renard. En man som nog inte skulle hålla med dig. http://gluefox.blogspot.com/2010/01/istina-eller-pravda-sanning-eller.html

    Roger Klang, Lund Scaniae

    SvaraRadera
  2. Ha, Chefsingenjören är långt mycket klokare än den där jeppen som du länkar till Klang.
    Jag hoppas att han är en bättre matematiker än samhällsvetare, om jag säger så.

    SvaraRadera
  3. Jag tror att du felplacerar SD:s roll i den här soppan. Sverigedemokraternas framgångar de senaste åren är ett symptom på det faktum att många människor har förlorat förtroendet för samhällets förmåga att hantera integrationen. Sverigedemokraterna på 90-talet var definitivt ett resultat av främlingsfientlighet men expansionen därefter beror nog främst på att folk har tappat förtroendet för samhället.


    Du nämner t.ex. Bandidos som ett exempel på icke-islamistisk verksamhet som orsakar våld och död. Skillnaden är att svenska myndigheter inte går ut och söker dialog med Bandidos varje gång dom skämmer ut sig. Det tragiska är att det i princip bara är Nalin Pekgul som har insett att flera av de muslimska föreningar som fått statligt stöd är knutna till odemokratiska värderingar.

    Det bästa sättet att minska Sverigedemokraternas stöd skulle troligtvis vara att sluta legitimera organisationer som Sveriges Muslimska Råd och istället stödja lokala organisationer som verkar för att folk ska må bra utan religiösa associationer.

    SvaraRadera
  4. Cynisk sade:

    "Ha, Chefsingenjören är långt mycket klokare än den där jeppen som du länkar till Klang.
    Jag hoppas att han är en bättre matematiker än samhällsvetare, om jag säger så."

    Roger svarar:

    Måste man vara samhällsvetare för att vara smart? Nej, man måste vara samhällsvetare för att vara politiskt korrekt, eller snarare vice versa - man måste vara politiskt korrekt för att bli samhällsvetare! Bara för att du är känslomässigt bunden till Chefsingenjören så betyder det inte att Chefsingenjören är smartare! Jag försöker vara objektiv, och jag tror att Renard är smartast av alla samhällsdebattörer jag har stött på. Men du vet vad dem säger; det krävs ett geni för att känna igen ett annat geni! Uppenbarligen är du inget geni av Renards kaliber, men jag tror definitivt att Chefsingenjören är genialisk, bara inte i samma unika klass som Krister Renard, eller för den delen kommendörkapten Emil Svensson som jag anser vara lika smart som Krister Renard. (Emil Svensson var snubben som efter sin pension skrev om u-båtskränkningarna på 80- och 90-talet, i boken "Under den fridfulla ytan".) Och jag känner mig som deras jämlike, men jag känner inte att jag har någon överman! Det blir lite skrytigt, men jag måste säga sanningen.

    Vh Roger Klang, Lund Scaniae

    SvaraRadera
  5. @Kosmopolit: Tyvärr så är det resonemang som ditt där du drar alla över en kam som skapar den situation vi mer och mer får lida av.

    Lika lite som Sverige försöker bli vän med Bandidos, lika lite ska vi göra det med islamistiska organisationer.

    Al Qaida är terrorister och skall hanteras därefter. Muslimer i Sverige har inget med Al Qaida att göra.

    - IRA var katoliker.
    - RAF var vänstervridna.

    För den sakens skull så klassas inte alla katoliker som katolister eller alla som röstar på (v) som vänsterister och blir potentliella terrorister i allmänhetens ögon? Men javisst dom ser inte konstiga ut med slöja och kraftig skäggväxt i ansiktet samt pratar dålig svenska. Om bra svenska vore ett krav så blir vi nog tyvärr en drottning fattigare. (Ursäkta parallellen ers majestät).

    Att det sedan finns muslimska föreningar som fuskar med bidragen är en helt annan sak. DOm ska givetvis bestraffas. Men antagligen finns det fler svenska föreningar som också gör det. Jag vet av egen erfarenhet att man t.ex. inom Komvux överdriver antal deltagare på kurser samt inom idrottsverksamheten antal utövare i klubbar. Allt för att få statliga bidrag. Men det är sällan det skrivs om "svenska" fuskare. Det är väl inte lika intressant. Jag kanske ska starta en hemsida där jag likt SD bloggarna fokuserar på svenska brott, bara för att få en balans i nyhetsflödet?

    @Roger: Bara för att något är skrivet i en blogg så är det inte sant, utan bara den personens åsikter. Till och med det som skrivs i denna blogg bör tas med en nypa salt, även om jag tror mig ha mer förnuft än den där Krister...

    Krister som enligt sin hemsida är kristen har totalt missat Jesus grundbudskap; Älska din nästa såsom dig själv. Tyvärr så läser många kristna gamla testamentet för bokstavligt och är därmed mer muslimer eller judar än vad dom själva skulle vilja erkänna. :-)

    Att kämpa mot antisemitism samtidigt som man sprider ett liknande budskap mot muslimer tycker jag också är mycket märkligt.

    Hur som helst så är det liknande argumentation där man ställer hela befolkningsgrupper utanför det svenska samhället som skapar de säkerhetsproblem vi har idag.

    Som jag har skrivit i ett tidigare inlägg så finns det två sätt att möta Islam.
    - Skapa ett nytt korståg och därmed få slåss de närmaste 1000 åren.
    - Köp läget och gör det bästa av situationen.

    SvaraRadera
  6. Nej, jag är inget geni och jag har heller ingen känslomässig knytning till Chefsingenjören.
    Jag har dock en mental spänst som ligger i det övre spannet bland världens akademiker. Därför har jag förmåga att skilja på troll och idioter.

    Jag har dessutom såpass många år i muslimska länder att jag anser att Chefsingenjörens bild är mer rättvisande än matematikerns.

    Att du försöker vara objektiv är bra. Bättre lycka i framtiden!

    SvaraRadera
  7. @Roger 11.28: Ähum... Nu tycker jag att du får skärpa till din argumentation lite, innan du straffar dig ur debatten...

    Det här börjar likna en viss sketch.

    http://www.youtube.com/watch?v=QjfpsprjUYo

    SvaraRadera
  8. När man läser en del SD bloggar så kan man hålla med att dom inte är rasister, dom bara hatar alla... :-)

    SvaraRadera
  9. Chefsingenjören sade:

    "Som jag har skrivit i ett tidigare inlägg så finns det två sätt att möta Islam.
    - Skapa ett nytt korståg och därmed få slåss de närmaste 1000 åren.
    - Köp läget och gör det bästa av situationen."

    Roger svarar:

    ”En eftergiftspolitiker är en politiker som matar en krokodil i hopp om att den ska äta honom sist.” Citat; Winston Churchill

    SvaraRadera
  10. Jag skrev bland annat i inlägget du tog bort; "Man kan inte vinna tvisten mellan islamismen och den sekulariserade världen, man kan bara förlora – om man lägger sig!"

    Jag kände mig påhoppad och trängd (jag har paranoid schizofreni, däri ligger nog en stor del av förklaringen till det, men som tur är så är jag högfunktionell tack vare min medicin), därför blev det som det blev i det borttagna inlägget, och för det ber jag om ursäkt! Vet du Chefsingenjören, jag tror att så länge vi har ett mångetniskt och mångreligiöst samhälle med ett stort inslag av muslimer, så kommer vi vara tvungna att stanna i Afghanistan. Våra världsdelar är för evigt sammanflätade! Nu ser Sverige ut som det gör en gång för alla, och det finns ingenting vi kan göra åt det utan att hemfalla åt odemokratiska eller våldsamma metoder. Den som vill överleva better follow with time! Jag anser därför att vi får satsa på att ta en del av deras kvinnor istället för att hemfalla åt grymheter. Jag tror att vi kommer att få stanna i Afghanistan i tusen år, och jag gör hellre det än lägger mig! Jag har sedan länge beslutat mig för att aldrig rösta på eller bli medlem i sd eller något högerextremistiskt parti oavsett hur Sverige utvecklar sig till det sämre, om de inte gör det i USA så tänker inte jag göra det heller. Jag tror också på Gud! Inte heller vill jag behandla en etnisk grupp på ett odemokratiskt sätt i Sverige. Jag är samtidigt övertygad om att vi har vår generositet för att ta emot flyktingar att tacka för vårt välstånd. Alla välståndsepoker i världen genom historien har tillkommit på grund av en tolerans för immigration, Romarriket, det antika Grekland, USA, you name it. Det beror på att Gud existerar.

    Mvh Roger Klang, Lund Scaniae

    SvaraRadera
  11. @Roger: En öga för ett öga och en tand för en tand eller hur? Lite Koransk eller Gammal Testamentisk inställning eller hur? Knappast kristen. Å andra sidan har vi kristna dragit ihop nio korståg mot islam, så varför inte ett till?

    Med den inställningen blir det aldrig fred här i världen!

    Det lustiga är att jag har varit militär i hela mitt yrkesliv och egentligen aldrig sysslat med annat än att lära mig ta ihjäl människor på både det ena och det andra sättet. Ändå så är det så att de mest aggressiva människorna jag möter är de som står utanför det militära etablissemanget. Kanske det är för att dom inte förstår eller har sett hur jäkligt krig är?

    Det är nog därför de mest skoningslösa krigen brukar bli just inbördeskrig med civila mot civila. Ta krigen i forna Jugoslavien som ett typexempel. Där krävdes det att utländsk militär sattes in för att den civila milisen skulle sluta mörda oskyldiga människor och varandra. Och nej, muslimerna var inte värre än de andra.

    I Jugoslavienkrigen var Arkans Tigrar en av de mest ökända grupperna med en gammal "svensk" bankrånare i spetsen. Från svenskt kräk till firad serbisk nationalhjälte. Se hur det kan gå...

    Jugoslavien var heller inget krig mellan muslimer och kristna som en del vill påstå, utan bara mellan olika terrorgrupper. Tyvärr så firar vissa falanger i Serbien fortfarandet minnet av slaget vid Kosovo Poltje 1389.

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Slaget_vid_Kosovo_Polje

    Kan man inte glömma oförätter som inträffade för över 600 år sedan så blir det svårt att få fred. De "ocivilicerade" rwandierna har på bara 15 år lyckats nå försoning, varför kan inte vi det?

    Jag rekommenderar filmen "Hotell Rwanda". Se den och sätt dig sedan in i hur hjärnan fungerar hos de personer som trots de vidriga händelserna är villiga att förlåta sina grannar. Jesus skulle ha varit stolt!

    Och nej, jag är inte religiös. Jag tycker bara att bibeln är en mycket intressant bok och Jesus var en av de största humanister vi haft (förutom när han drev ut krämarna från templet och ett par andra små episoder). Men solen har också fläckar!

    Ta till dig det här budskapet och återkom när du förstått!

    SvaraRadera
  12. @ Roger Klang

    Snälla människa, sansa dig. Det finns en enkel militär minnesregel för användande av talkommunikation: Tänk - Tryck - Tala. Jag förstår att du lider av en sjukdom, men den kan väl kanppast sitta i dina fingrar? Tänk - Skriv - Läs igenom - Läs igenom en gång till - Markera hela texten - Ctrl+X - Ctrl+V i ett nytt dokument - Sov nån timme - Titta på texten - Posta. Detta är ett uppriktigt förslag som gör att du kanske kan bli betraktad som seriös.

    SvaraRadera
  13. Sjukt bra inlägg! Första gången jag läser en svensk ickemuslimsk person skriva något så konsekvent, objektivt och intellektuellt. Du lägger upp fakta som det är utan att lägga in varken islamofobiska eller andra typer av värderingar som idag blivit rumsrena.

    Detta gjorde mig väldigt glad då jag själv är muslim och är trött på att få skulden för allt hemskt som händer i världen och som sedan beskylls på muslimerna.

    Tack för din artikel!

    SvaraRadera
  14. Jag tar ett långt kliv över hela kommentarstråden och tycker att det är viktigt att stå upp för sina värderingar utan att för den skull bli aggressiv och trängd.

    Någonting att tänka på både på webben och IRL.

    Det finns oacceptabla beteenden som en del kräver ska respekteras på grund av att de är uttryck för en viss kultur eller religion.

    Exempel är tvångsgifte, terrorism och hedersmord.

    Då måste man säga nej, göra klart att vissa beteenden inte är acceptabla och bekämpa dem.

    Men man ska inte köpa de legitimerande argument, d v s ursäkter, som vill förknippa dessa beteenden med stora kollektiv som vanligtvis inte tillfrågats om de vill ge sitt stöd; och gör man inte det finns det inte heller något skäl att förbereda sig inför nästa korståg/RAHOWA.

    SvaraRadera
  15. Tänk så mycket bättre och enklare allting var förr.
    På den tiden när Ulven kunde gå upp till ytan för egen maskin och man närmade sig Gotland från luften.
    Då spakade man med ena handen och gnistade iväg FFF? med den andra. Det betydde "finns får fältet ?". Man fick då genast svar om man kunde gå ner eller ta en vända till.
    ( Pappas favorithistoria )

    Nu är allt så mycket mer komplicerat och tillkrånglat. Man vet inte ens vilka som är får eller vargar.
    Teaterdirektören.

    SvaraRadera
  16. Chefsingenjören

    Jag tror att du missförstår mig väldigt grovt nu. Det jag menar är inte att Sverigedemokraterna är någonting positivt. Det jag menar är att dom är ett symptom på någonting annat än vad du antar.

    Det jag menar är att det ökade stödet för Sverigedemokraterna är en reaktion på bristande förtroende snarare än en aktiv främlingsfientlighet där människor vill se konflikt mot muslimer. Det här märks om inte annat på hur SD har gått från under 1% då dom var aktivt främlingsfientliga och nu har gått upp till 4% genom att bli mer "systemkritiska" för att använda deras egen retorik.

    För att andra partier ska kunna urholka den väljarbasen krävs det att man visar att man är värd att lita på. Precis som i vilken COIN strategi som helst. Nalin Pekgul är ett exempel på en person som har en stor trovärdighet i frågan eftersom hon hela tiden har arbetat för invandrare men mot islamister. Tyvärr är det väldigt få politiker i dag som har den här trovärdiheten. Jag har själv varit medlem i SSU och anser att större delen av problem som vi har idag både vad gäller främlingsfientlighet och invandrarbrottslighet
    beror på en kombination av dumhet och inkompetens.

    Ett av de grundläggande felen i integrationsprocessen är att vi ofta valt att samarbete med de invandrare som är bäst organiserade. Precis som i resten av de svenska samhället är det tyvärr så att de bäst organiserade grupperna har en tendens att vara dom mest religiösa och världsfrånvända. Vilket har gjort att religiösa fundamentalister har kunnat göra sig själva till företrädare för alla invandrare. Det är därför jag förordar samarbete med människor som Kadaffi Hussein på Folkets Hus i Rinkeby istället för organisationer som Sveriges Muslimska Råd.

    SvaraRadera
  17. Ja, här var det inte många rätt. Jag tror du lyckades få med samtliga klyschor i svensk kvällspress sedan 1991.

    Varför är det alltid vårt fel när muslimer begår terrorbrott? Eller som du säger "muslimer i Sverige och Danmark som känner sig utfrysta ur samhället". Vi västerlänningar får liksom skylla oss själva när vi är så hemska att vi fryser ut de goda muslimerna.

    Men varför är det alltid muslimer som känner sig utfrysta, och varför spelar det ingen roll om samhället är Danmark, Storbritannien, Saudiarabien, Somalia eller Jemen?

    Och varför begår inte de verkligt utfrysta minoriteterna - den spillra av kristna, judar och zoroaster som tvingas leva under islams förtryck - terrorbrott?

    "Tyvärr skapar detta en nedåtgående spiral då partier som SD och Dansk Folkeparti använder liknande händelser till ytterligar hets mot invandrare, som skapar mer frustration och utanförskap, som leder till nya tillbud... Hur bryter vi spiralen?"

    Detta resonemang förutsätter dels att ovannämnda partier hetsar mot invandrare, vilket de inte gör. Dels att en minskad invandring och krav på befintliga invandrare leder till utanförskap, vilket inte heller är korrekt. Det som leder till utanförskap är när grupper tillåts leva utanför samhällets normer och i vissa fall även lagen. En fortsatt hög invandring av samma grupper som lever i samhällets utmarker underlättar knappast heller.

    Därför kan man fråga sig på vilket sätt det skulle hjälpa att låtsas som att islam och invandring är problemfria. Den strategin prövades redan innan andra världskriget med föga framgång. Det var ju inte så att nazismens ambitioner blev mindre verkliga bara för att vi i Europas utkanter inte låtsades om dem.

    "Krigen i Afghanistan och Irak är inte som vissa tror ett krig mellan kristendom och islam."

    Läs på om islam. Islam accepterar inte icke-muslimska trupper inom "sitt" område. Därför är krigen definitionsmässigt krig mot islam. Och eftersom muslimer vet om detta är det så lätt för jihadisterna att rekrytera bland dem. Al Qaida är knappast heller den enda islamistgruppen i världen.

    "De som lider mest av "kriget" mellan islam och kristendom är inte vi som bor i västvärlden."

    Det är för att kriget inte är enbart mot kristendom, utan mot alla som inte är tillräckligt fanatiska muslimer av "rätt" inriktning. Det är därför islamister spränger varandras moskéer i Irak. Och det är därför oislamiska företeelser som flickskolor och musik attackeras.

    SvaraRadera
  18. "Enligt koranen är det inte rätt att ta självmord - för att lösa det problemet omdefinieras självmordsbombarna till martyrer."

    Syftet är ju inte primärt att ta livet av sig, utan att ta livet av så många otrogna som möjligt. Bara att koranen godkänner en sån sak borde väcka avsmak hos de flesta med någon form av humanistisk moral. Omdefinitionen är för övrigt inte särskilt ologisk. Inom islam är det hedervärt att dö i strid för islam, dvs att bli martyr. Islam gör heller inte skillnad på civila och stridande. Det enda viktiga är fienderna inte är muslimer. Om en väststat hade motsvarande principprogram hade vi kallat det rasism, apartheid och gud vet vad.

    Jämförelsen mellan Al Qaida och Knutbysekten säger något om desperationen bland islamapologeterna att söka legitimera islam genom att dra smuts över kristendomen. 16000 människor har mördats i islams namn sedan 11 september 2001 men en sektpastor har dömts för delaktighet i ett mord. Allt är förlåtet! Islam och kristendom är _ju lika_ våldsam!

    "Tyvärr skapar partier som SD och dåligt skrivna artiklar i pressen en fruktan för muslimer som grupp och att peka ut dom som potentiella skurkar vid t.e.x. passkontroller lär bara göra dessa människor hamna längre och längre utanför det ordinarie samhället."

    Vad är det som gör artiklarna dåligt skrivna? Att de inte tillräckligt väl döljer islams ursprung i terrordåden?

    "Å andra sidan har vi kristna dragit ihop nio korståg mot islam, så varför inte ett till? Med den inställningen blir det aldrig fred här i världen!"

    Din inställning till korstågen får mig att tvivla på din kunskap om den historiska bakgrunden till dessa. Visst, vi har fått "lära" oss hur våldsamma och illegitima korstågen var. Men har du aldrig funderat på varför Jerusalem ansågs behöva befrias? Hur kom det sig att kristendomens ursprungsområde plötsligt var under muslimsk kontroll?

    Detta är något lika anmärkningsvärt som om Mecka med kringområden vore styrt av kristna korsfarare, utan att bakgrunden till detta ifrågasattes. Och det enda viktiga var att skuldbelägga jihadisterna som upprepade gånger försökte återerövra en stad som helt plötsligt blev viktig för kristendomen. Ja, precis så konstigt är det. Och detta leder till min poäng:

    Valet är inte alltid mellan hemska krig och tolerant fred. Det kan också vara ett val mellan en fred på fiendens villkor och befrielsekamp emot förtryckaren. Om vi återknyter till andra världskriget så hade ju faktiskt inte de allierade behövt genomföra landstigningen vid Normandie. Krig är ju hemskt, eller hur? Så de hade kunnat förhandla fram en fred till priset av att acceptera nazisternas erövringar. Hade den freden varit värdefull?

    SvaraRadera
  19. Chefsingenjören sade:

    "Kan man inte glömma oförätter som inträffade för över 600 år sedan så blir det svårt att få fred. De "ocivilicerade" rwandierna har på bara 15 år lyckats nå försoning, varför kan inte vi det?

    Jag rekommenderar filmen "Hotell Rwanda". Se den och sätt dig sedan in i hur hjärnan fungerar hos de personer som trots de vidriga händelserna är villiga att förlåta sina grannar. Jesus skulle ha varit stolt!

    Och nej, jag är inte religiös."

    Roger svarar:

    Hotel Rwanda är bra, jag har sett den. Jag kan nog förlåta, det är bara det att jag samtidigt ställer krav när det gäller framtida beteende. Man måste skilja på dem två sakerna. Immigranterna och européerna, vare sig det gäller araber, danskar eller britter, måste släppa sina kvinnor fria, gentemot oss etniska svenskar i alla fall, precis som vi måste bidra till att polacker, thailändare och kineser inte sugs ut till sista kvinnan av oss svenska män. Jag vet inte om du är gift Chefsingenjören, men det finns män där ute som har svårt nog att skaffa en kvinna av olika orsaker även utan att kvinnoförtryckarna tar svenska kvinnor, förmodligen i 100 000-talet, samtidigt som de trycker ner sina egna kvinnor så att en svensk man inte kan ta en av deras. Det är problematiken som politikerna borde adressera! Allt det övriga, typ brottsligheten, handlar om individen. Jag tror definitivt att folk och nationer i tredje världen kan och har rätt att klättra i välståndsligan, som Rwanda måste ha gjort om det är som du säger att de har försonats!

    Jag menade att jag tror på Gud precis som en majoritet amerikaner.

    Roger Klang, Lund Scaniae

    SvaraRadera
  20. @Hasse: Nu gör du precis det misstag som jag varnade för i mitt inlägg, d.v.s. drar alla muslimer över en kam. Både Al Qaida och motståndare till Islam vill dock göra paralleller mellan Islam och islamistiska terrorister, det ökar nämligen deras rekrytering.

    I t.ex. Jemen finns det ett hundratal Al Qaida medlemmar bland 150 miljoner invånare! Tyvärr med dagens teknik och sårbara samhälle kan detta hundratal göra stor skada.

    Vi ska precis som Forsno säger bekämpa hedersmord, tvångsgifte och terrorism. Men vi kan inte slåss mot Islam. Det är ett krig vi inte kan vinna.

    Den islamistiska terrorismen är ett ganska så nytt fenomen. Läs den första boken som jag rekommenderar i mittinlägg. I första hand är den inriktad mot att störta regimerna i sina hemländer (talibanerna är ett typexempel). Men Al Qaida insåg att USA inte skulle tillåta detta och ändrade fokus för kampen till att bli en global Jihad mot USA och de länder som stöder USA.

    Även Sovjetunionen har en stor skuld i framväxten av Al Qaida. Se ett av mina tidigare inlägg.

    http://chefsingenjoren.blogspot.com/2009/11/fiendens-fiende.html

    Det går dock inte att fokusera på det som hänt tidigar. Vi står där vi står. Hur ska vi gå vidare?

    Stora delar av den muslimska världen befinner sig i 1600-talet. De som verkar moderna har gjort ett hopp från 1600-talet till 2000-talet och därmed missat bl.a. industrialismens uppväxt med tillförande kvinnofrigörelse och en aktiv arbetarklass inklusive fackföreningsrörelse.

    Lösningen på dessa problem heter utbildning och välfärd. Pennan är alltså mäktigare än svärdet för att bygga bort rekryteringsunderlaget till Al Qaida.

    Al Qaida kan dock bara bekämpas av svärdet. Som det senaste attentatet mot CIA i Afghanistan visar så finns det inget som heter konverterad Al Qaida medlem. Dock så måste vi vara mycket försiktiga i denna kamp så att vi inte skadar civila eller fryser ut muslimer. Det ökar bara rekryteringen till Al Qaida och därmed är vi tillbaka på ruta 1.

    SvaraRadera
  21. @Teaterdirektören: Det är nog det som är grundkärnan i dagens debatt. Vi kan inte skilja de goda från de onda.

    Ryssen var lätt. Han skulle trots allt komma över Östersjön och hade en uniform som man kände igen honom på. Terroristen är betydligt svårare.

    Kombinerar vi det dessutom med en viss rasism så blir det ännu svårare. Muslimer talar ofta dålig svenska, är orakade och har konstiga kläder. Klart som korvspad att dom då måste vara terrorister hela bunten... :-)

    SvaraRadera
  22. I dagens debatt om muslimer och vad de står för så är det inte bara SD som missat att tänka igenom problematiken, som jag anser handlar om ideologier, politik och religion.

    En ideologi är en världsbild, en tankemodell, en uppfattning om hur världen är funtad och kanske även en bild av orsakerna till att världen är funtad på sätt som den är. Oftast omfattar ideologin även metod för att korrigera världen som den nu är funtad till att bli något som ligger närmare ideologins idealtillstånd. Det finns inget i definitionen som stipulerar att ideologier måste vara grundade på bevisbar vetenskap och i praktiken finner man att de flesta ideologier, om någon, inte håller för en vetenskaplig granskning i västerländsk mening.
    Marxism, liberalism och konservatism är exempel på ideologier.
    Även religioner är paradexempel på ideologier som inte håller för vetenskaplig granskning. Många religioner förklarar världens tillstånd med någon eller ett antal överjordiska mer eller mindre människolika s k gudar som ombesörjt skapelse och världens utveckling. Det är emellertid inte generellt giltigt eftersom exempelvis buddhismen inte omfattar någon guds ingripande utan endast lär ut hur människor skall förhålla sig för att uppnå det buddhistiska idealtillstånde Nirvana, d v s att man slipper återfödas till världen. Buddhism är likväl en religion och en ideologi.
    Svårigheten för västerlänningar ligger i att dom flesta glömt den tid då kristendomen var både religion och politisk ideologi. Inom islam råder det tillstånd som vi i den kristna världen hade för några hundra år sedan.
    Kan vi säga att vi i Sverige har full frihet att utöva våra respektive religioner samtidigt som vi säger att islam är något som vi inte kan tolerera? Detta dilemma blir dock lättare att förstå om vi inser att det inte primärt är religionen (som vi "bör" acceptera) utan de som anser sig ha stöd av islamsk ideologi för att utöva en politik (och politik är vi ju fria att ha negativa åsikter om) som orsakar våra eventuella negativa åsikter.
    Man kan med rätta beundra den islamiska kulturen men bekämpa den islamistiska politiken som utövas av vissa (men ej alla) grupper.

    SvaraRadera
  23. @Bosse: Helt rätt. Om Islam tar över som religion är upp till var och en som utövar religion. Däremot så ska vi inte tolerera hedersmord, tvångsgifte eller terrorism oavsett vilken stämpel den har.

    Slöja eller inte slöja är orelevant. Det är inte allt för länge sedan svenska kvinnor ofta gick med huckle. Men det ska vara upp till kvinnan själva att välja.

    I Sverige tvångsdöper de flesta sina barn utan att egentligen tänkt igenom vad ceremonin innebär. Jag personligen konfirmerade mig för att få en cykel. På kuppen blev jag nästan religiös, men insåg att det inte var religionen i sig själv som jag var ute efter utan de trevliga människor som jag umgicks med.

    Det Sverige ska fundera på är hur vi ser till att ha en så bra säkerhet för våra invånare som möjligt.

    -Sker det genom att bekämpa Al Qaida? Ja, jag tror det.
    - Sker det genom att deltaga i Afghanistan. Eventuellt, men jag är inte helt övertygad om att vi använder rätt metoder.
    - Sker det genom att slänga ut våra muslimska medborgare. Definitivt inte!

    SvaraRadera
  24. @ bossekommenterar

    Ett litet tillägg till din kommentar. Vi får historiskt sett skilja på Sunni och Shia. Det du säger stämmer bra på Sunni men vi får göra ett - om än litet - undantag för Shia. Före Ayatollah Khomeinis inträde på scenen i Iran, var Shia en "opolitisk" gren av Islam enligt principen åt kejsaren vad kejsaren tillhör och åt Gud det Gud tillhör. Denna tradition bröts tvärt i och med den Iranska revolutionen.

    Kanske är detta förklaringen till de tilltagande motsättningarna mellan Sunni och Shia? Förutom oljan förstås.

    SvaraRadera
  25. Ska jag tolka avsaknaden av svar som att jag bättre har lyckats klargöra min position?

    Jag tar med tre länkar på vad jag uppfattar som positiva och förtroendeingivande åtgärder från både invandrare och svenska politiker.

    www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3450695.ece

    www.newsmill.se/artikel/2010/01/05/hela-kvinnof-rbundet-st-r-bakom-f-rd-manden-av-extrema-muslimers-sikter

    www.newsmill.se/artikel/2009/12/07/en-sevard-dokumentar-pa-svt-i-gar-hot-eller-mojlighet

    SvaraRadera
  26. Chefsingenjören sade:

    "@Bosse: Helt rätt. Om Islam tar över som religion är upp till var och en som utövar religion. Däremot så ska vi inte tolerera hedersmord, tvångsgifte eller terrorism oavsett vilken stämpel den har.

    Slöja eller inte slöja är orelevant. Det är inte allt för länge sedan svenska kvinnor ofta gick med huckle. Men det ska vara upp till kvinnan själva att välja."

    Roger svarar:

    Det är precis vad jag också menar!

    Roger Klang, Lund Scaniae

    SvaraRadera
  27. @Kosmopolit: Förlåt att jag inte svarat på ditt senaste inlägg, jag var av förklariga skäl en smula upptagen med ett par av de andra svaren...

    Jag respekterar din ståndpunkt och håller helt med om att svenska politiker tagit på tok för lätt på invandrarpolitiken. Tyvärr har det skapat en fri bana för SD, som jag inte respekterar som parti. SD har helt klart lyckats putsa upp sin image, men fernissan är tunt.

    Man behöver inte gå långt från de officiella partsidorna för att se vilken syn på invandrare som tyvärr stora delar av SD väljarkår har.

    http://chefsingenjoren.blogspot.com/2009/08/framlingsfientlighet-ett-hot-mot.html

    Det som dock är bra med SD är att dom rör om i grytan och tvingar de övriga partierna att vara mer aktiva. På samma sätt som Ny Demokrati, Miljöpartiet och nu senast Piratpartiet har gjort.

    SvaraRadera
  28. @ Sumatra: Javisst, vi har ju nyss sett att nordeuropeiska handelmän, inte minst i Nederländerna och i Sverige (med stor statsskuld i Nederländerna) hade intresse av att dela upp kristendomen i katoliker och protestanter. Tanken var att Vatikanens stora ekonomiska vinster på den europeiska marknaden i större grad borde tillfalla Noreuropa. Luthers och Kalvins reviderade kristendom blev redskap och så var den kristna delningen ett faktum. Sunni och Shia, katoliker och protestanter och före det katoliker och arianer....politik och religion. Ideologier och ideologiska vertyg.

    SvaraRadera
  29. @ Bosse.

    Jag ser din poäng. Men nog fyller väl religionerna än större roll än ideologierna, när människor söker ett rättesnöre i livet eller tröst i stunder av nöd eller sorg. Vi får lätt religionspanik i det här landet varje gång religion förs på tal. Det är vi ganska ensamma om. För de flesta är nog religionen ett viktigt inslag i livet, som också ger vägledning i svåra frågor.

    SvaraRadera
  30. @ Sumatra: Det beror nog på vilken del av världen du talar om. I Sverige är det nog väl så många som söker rättesnöre och vägledning i livet hos de olika marxistiska/socialistiska ideologierna som hos de kristna ideologierna.

    SvaraRadera
  31. @ Bosse

    Marx kan nog svara på frågan varför just du är fattig, när andra är rika. Socialismen håller medborgarna med en gemensam värdegrund, vare sig dom vill eller ej. Det har vi ju sett. Trots förföljelser i Ryssland av kristna, poppar religionen upp igen så snart "trycket" lättar. För den sitter djupare i människan och svarar förmodligen på djupare behov. Funnes inte religionen så skulle den nog uppfinnas.

    Nu backar jag ur debatten. Det finns nog intresse och kanske behov av att diskutera religionsfrågor, men jag är inte rätt man att behärska ämnet. En gör så gott en kan :-)

    SvaraRadera
  32. @ Sumatra: Jag är inte heller insatt i religion men väldigt nyfiken på vad som åstadkommer konflikter mellan människor. Som jag hoppas framgått ser jag inte någon principiell skillnad mellan ideologi, politisk preferens och religion och med dessa tre begrepp (alltså ett begrepp) täcker du in praktiskt taget alla orsaker till konflikt mellan stater och/eller organiserade grupper.
    Tyvärr har jag ingen lösning utöver utbildning och allmän respekt för medmänniskor så jag backar ur även jag.

    SvaraRadera
  33. Att påstå att Islam är en fredlig religion är så långt från sanningen som man kan komma! Ta det från en som har levt med muslimer samt studerat Islam och Koranen på djupet. Samhället lär gå under på grund av denna ignoranta politiska korrekthet som satt sig som en svulst över västvärlden. Vad har du som backar upp din bild av Islam? Inget annat än politisk korrekthet!

    Islam är en tvångets religion, studerar man som jag har gjort så ser man att Islams främsta syfte just är att hela världen ska lyda under Islam. Det enklaste och mest självklara exemplet på hur man är tvungen att lyda Islam är hur folk som säger något emot Koranen eller "profeten" måste dödas. Eller hur man måste dödas om man lämnar Islam. Islam är helt enkelt emot min och din frihet, inse det!

    SvaraRadera
  34. @Anonym 03.58: Bibeln innehåller lika många skrivningar om detta. Ta bara Sodom och Gomorra och ritualerna kring den gyllene tjuren som exempel. Vi har historiskt sett också påtvingat vår omgivning kristendom. Till och med varianter av kristendom som bl.a. 30-åriga kriget visade. Att det sedan i grund av botten var realpolitik som styrde är ointressant då det var religionen som fick med sig den breda massan. På samma sätt som det fortfarande görs i den muslimska världen.

    Skillnaden är att vi i väst har lite mer utbildning och högre social standard, vilket innebär att vi också kan ta avstånd från dessa skrivningar. Den muslimska världen har stått stilla de senaste 400 åren. Det du ska bekämpa är inte Islam i sig själv utan okunskapen som leder till att folk tror på radikala tolkningar samt fattigdomen som driver folk till desperata aktioner.

    Sedan finns det ett antal undantag och det är bl.a. Al Qaida. Högutbildade terrorister som har mer med RAF än Islam att göra. Dom ska bekämpas på det enda sätt som fungerar och det är med vapen.

    SvaraRadera
  35. Lästips ur dagens DN:
    http://www.dn.se/opinion/debatt/sverigedemokraterna-ar-en-ortodox-minoritetsgrupp-1.1023989

    SvaraRadera
  36. Det är värt att notera att inom ett begränsat område, rätt nära Europa, har uppstått två ideologier som baserats på varandra nära besläktad värdegrund. Dessa båda ideologier har tagits som inspiration och motiv till några av historiens bittraste väpnade konflikter gentemot omgivningen - dessutom ligger dom fortfarande i bitter konflikt med varandra. En av dem orsakar idag stora friktioner mot västvärlden. Jämfört med ett antal andra stora ideologier som rimligen måste ses som betydligt mer avvikande eller främmande för västerlänningar så är det ändå ideologier från Levanten - Främre Orienten som vi västerlänningar har svårt att acceptera. Har vi så till den grad annammat den i antikens Grekland uppkomna humanismen att den fått hårdare grepp om våra hjärnor än kristendomens gammaltestamentliga grundbult?

    SvaraRadera
  37. Jag skulle vilja kontra Hasse och Tage sketchen med lite Monty Python.

    http://www.youtube.com/watch?v=kpPaBwZoQkg&NR=1

    Humor är det globala språket. Om vi låter Al Qaida stoppa det så har vi samtidigt byggt upp murar kring alla länder. Möjligtvis så kommer Norge att tillsammans med Pakistan vara det två stora fundamentalisterna när det gäller världshumorn. Jag vill bara påminna om att Life of Brian blev totalcencurerad i Norge (tillsammans med några andra fundamentalistiska länder). Vatikanen har precis släppt sin bannlysning av filmen.

    SvaraRadera