tisdag 18 augusti 2009

Försvarsmaktens värdegrund har gått på grund

Det är sent, jag börjar bli trött. Därför tänkte jag ta en snabb dust med Försvarsmaktens Politiska Korrekthet. Jag råkade hitta den här intervjun med Paulo Roberto. Jag skrattade så att jag grät, och ta mig tusan, han har helt rätt.

Jag har hittills inte hört några höga militärer säga att dom är feminister, men per definition så skulle det i så fall bli militanta feminister. Dock så har vi i FM en underbar förmåga att hoppa på när drevet går och göra allt för att visa att vi är duktiga samhällsmedborgare. Just nu så är det Värdegrunden och ÖRA som gäller. Om man någon gång som officer skulle opponera sig så är det bara att packa resväskan. Humor uppskattas inte heller i dessa sammanhang. Det är alltid mottagaren av budskapet som avgör även om denna mottagare just i dag råkade vara lite känslig.

Jag sk*ter helt fullständigt om mina arbetskamrater är kvinnor, invandrare eller homosexuella, vi är alla officerare. Några är dock snyggare än andra (detta var humor och inte en könskränkning).

Försvarsmakten är über PK! Nu går jag och lägger mig...

2 kommentarer:

  1. På FHS är det lite högre i tak faktiskt. Jag ställde mig inför hela kursen och sade exakt vad jag tyckte, vilket var allt annat än PK. Och faktum är att alla nickade instämmande, det blev inga hö-hö reaktioner och ingen av lärarna tyckte att det var särskilt konstigt.

    Men så snart eleverna kliver in på L24 eller FÖ så är det kört. Då åker PK-huvan på. Ängslighetens högborg.

    SvaraRadera
  2. Mer av problemet ligger i den sk tillämpningen av Värdegrunden än vad det står i den. Man får drömma om ÖRA i verksamheten. Förvaltningsmässighet (=rätt organisationsenhet ska ha handlagt ärendet enligt sina rutiner) är viktigare än Resultat. Den Proppen Orvar skulle jag vilja ha bort.

    SvaraRadera